Kategori: <span>Pedagogisk utveckling</span>

Kategori: Pedagogisk utveckling

Hjärnans och datateknologins sekel Del 8: Globespeak

Språk och kultur är nära relaterade till varandra. I den globaliserade kultur som webben utgör har särskilt yngre människor snabbt tagit till sig universella chatt och SMS-koder för att kommunicera. Effekterna av denna språkliga boom och snabbheten i kommunikationen leder till att engelskan förändras. Globespeak och språkligt gap Learning by …

Hjärnans och datateknologins sekel Del 4: Motivation

Minska andelen distraktioner, individanpassa kursens innehåll och pedagogiska metod, stimulera nyfikenhet och problemlösning. Här har vi några grundstenar till en motiverande hjärnanpassad inlärningsmiljö enligt sju hjärnforskare som var för sig intervjuades i Dagens Nyheter den 15 maj 2011. De var också eniga om att hjärnforskningens rön borde användas mer som …

Hjärnans och datateknologins sekel Del 2: Lärande

Våra sinnen som syn och hörsel, förmågor som motorik och minnesfunktioner hanteras av olika delar av hjärnan. Därför krävs olika sorters träning för att utveckla olika färdigheter. Med denna utgångspunkt säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet, att ”Jag vill se en ökad förståelse för var individuella …

Från Starwars till Edutopia – George Lucas om Utbildning

Visionären  som sätter eLearning högst på agendan Abstrakta koncept och isolation är utbildningens främsta fiende menar George Lucas, regissören till en av världshistoriens främsta filmsuccéer, Star Wars-filmerna. Lucas stora engagemang för utbildningsfrågor är dock mindre känt. Vi arbetar med datorer, vi arbetar med film, uttalade Lucas år 1991, låt kombinera …

Interaktiverande Lärande i Grupp

Forskning från Lunds Universitet visar vägen Motsatsen till interaktivt lärande är passivt lärande, vilket innebär att observera en lärandeprocess eller bara lyssna på information. Med denna bakgrund undersöker Lundforskarna Daniel Hellström och Ola Johansson hur man kan göra passiv inlärning mer interaktiv. Ett betydande problem med interaktivt lärande är att …

Livslångt lärande utmaningar och lösningar Del 3

Pedagogiska metoder i utveckling med ny teknik  I del 2 i denna artikelserie beskrevs PLE eller webbiblioteksmetoden och självstudier med teknikstöd. Denna del går djupare in på förändringar inom den traditionella undervisningen enligt teaching by telling metoden liksom renässansen för kollaborativt lärande som teknikutvecklingen medför. Som i sin tur förbättrar …

Livslångt lärande utmaningar och lösningar Del 2

Fyra pedagogiska metoder med teknikstöd Det framväxande kunskapsbaserade samhällets krav ritar om utbildningskartan. I denna anda utgör teknikutveckling en språngbräda till förbättrade och förfinade pedagogiska metoder. Grundperspektivet förskjuts från systemansvar till individuellt ansvar för lärandet där inte formen utan mål är vägledande. Mer konkret innebär detta att fokus ändras från …

Entreprenörsanda in i skolsystemet Del 3

Flexibla och kreativa utbildningsmiljöer i praktiken Webben kan ses som en lärande organisation som växt fram i enlighet med de kriterier som utgör kreativa miljöers grundpelare (Läs mer: Kreativa miljöer – sex fundamentala principer). Dessa drivkrafter överförs i denna artikel till skolmiljö utifrån en autentisk fallstudie av ett framgångsrikt Comeniusprojekt: …

Datorbaserade verktyg som övervinner naturliga hinder i lärprocessen 2

Datorn kan också, använd på rätt sätt, avhjälpa naturliga hinder i den traditionella klassrums- undervisningen. Utöver att visualisera och underlätta aktivitet integrerar även de datorbaserade verktygen den traditionella klassrumsundervisningen med den datorbaserade. Kommunikationsforskaren James E. Grunig hävdar att följande variabler avgör om en grupp åhörare aktiveras eller inte i en …

Datorbaserade verktyg som övervinner naturliga hinder i lärprocessen

En dator är konstruerad med den mänskliga hjärnan som förebild. Med ett sensoriskt system som är en sämre version av människans sinnen. Ett databehandlingssystem (RAM-minnet) som ofta kan vara en kraftfullare informationsprocessor än människans arbetsminne, en hårddisk som motsvarar människans långtidsminne. Dessa likheter och datorns systematik gör den även till …