Skolans digitalisering Del 3 från skyddsrum till kollaborativ plattform

Denna tredje del av denna artikelserie tar avstamp i hur meningsfull trendspaningen i Horizon Report Europe 2014 Schools Edition egentligen är. I betydelsen hur dessa trender som beskrivs i rapporten skulle kunna genomföras i den praktiska undervisningen. Varför får dessa trender fotfäste? Det korta svaret är att teknikutvecklingen nu har …

Skolans digitalisering Del 2 – Lärarrollens omvandling

Enligt Horizon Report Europe 2014, Schools Edition, tar digitaliseringen av Europas skolor fart på allvar. Många starka indicier som i flera fall kan tolkas som bevis finns. Rapporten tar sin utgångspunkt från sex trender som de närmaste fem åren kommer leda skolan in i den digitala eran. eLearningworld bestämde sig …

Skolans digitalisering – trender och omvandling: Introduktion

EU-kommissionens prognos för den digitala utvecklingen i Europas skolor för de närmaste fem åren har precis publicerats. Detta är synnerligen intressant läsning för alla som är intresserade av pedagogik och effektivt lärande. Horizon Report Europe, 2014 Schools Edition ger nämligen en väl komponerad allmän bild av utvecklingen. eLearningworld har visserligen …

Dator i undervisningen: En kritisk analys

Klassrummet vilar i dvala. Effektiviteten för lärande närmar sig nollpunkten. Alla elever har visserligen sin egen dator, men framme vid katedern presenterar läraren ämnet efter gammeldags metodik. Datorn ska ändå vara på efter rektorns och dennes överordnades påbud. Eftersom kommunen har köpt in dator till alla elever så måste de …

Pisaundersökningen 2012: En kritisk analys

Tänk om skicklighet och engagemang att göra ett visst prov är huvudorsaken till framgång eller misslyckande? Är verkligen östasiatiska skolsystem så pass lika t ex europeiska att en jämförelse är möjlig när det gäller reliabilitet och validitet? Varför mäts inte förståelse och kreativitet, utan bara kunskapsbitar? Matematik, naturvetenskap och läsförståelse, men …

Yttre Motivation Del 6: Hur lärare kan motivera eLearners

Vägen till att bli en effektiv eLearner betyder att man skaffar sig förmåga att använda teknologi till sin egen fördel bland annat i form av att skapa en egen personlig lärmiljö. Det är bland annat här som de generationsskillnader kommer in i bilden som antyddes i denna artikelseries första del. …

Yttre Motivation Del 5: Hur lärare kan motivera eLearners

Följande fyra komponenter utgör en god grund för hur lärare kan motivera eLearners. De har utkristalliserats efter en analys av ett antal studier som baseras på eLearners erfarenhet av onlinelärande. Trots betydande skillnaderna i jämförelse med traditionell utbildning så är läraren en mycket viktig del i lärandet enligt de tillfrågade. …

Yttre Motivation Del 4: Balansera formellt och informellt lärande

Den framgångsrika e-kurshandläraren är en god marknadsförare av kursens olika delar liksom tekniska hjälpmedel, skapar en ”kultur” som uppmuntrar till aktivitet, ger möjlighet till många alternativa former av support och påvisar målsättningen med kursen istället för att framhäva eventuella certifikat vid slutförd kurs. En viktig uppgift för handledare är således …

Inre Motivation Del 2: Emotion och rationalitet

I västerländsk filosofi finns det en stark tendens att skilja förnuft från känsla. Skolsystemet är ett av de mest uppenbara exemplen på detta grundläggande tankefel. Professor Peter Gärdenfors skriver: ”Utan känslomässig värdering av olika handlingar och deras konsekvenser, skulle vår vilja inte ha någon inriktning.” Känslornas stöd för rationaliteten är …

StudieMotivation och eLearning: En sammanfattning

Följande  artikelserie handlar om vad som kännetecknar en motiverande studiemiljö som är baserad på eLearning. Men även hur den studerandes egna drivkrafter spelar in vid lärande i en sådan miljö. Här följer några av resultaten som kommer att analyseras i de följande artiklarna. Inre motivation Research visar att stark inre studiemotivation …