Kategori: <span>Pedagogisk utveckling</span>

Kategori: Pedagogisk utveckling

Yttre Motivation Del 5: Hur lärare kan motivera eLearners

Följande fyra komponenter utgör en god grund för hur lärare kan motivera eLearners. De har utkristalliserats efter en analys av ett antal studier som baseras på eLearners erfarenhet av onlinelärande. Trots betydande skillnaderna i jämförelse med traditionell utbildning så är läraren en mycket viktig del i lärandet enligt de tillfrågade. …

Yttre Motivation Del 4: Balansera formellt och informellt lärande

Den framgångsrika e-kurshandläraren är en god marknadsförare av kursens olika delar liksom tekniska hjälpmedel, skapar en ”kultur” som uppmuntrar till aktivitet, ger möjlighet till många alternativa former av support och påvisar målsättningen med kursen istället för att framhäva eventuella certifikat vid slutförd kurs. En viktig uppgift för handledare är således …

StudieMotivation och eLearning: En sammanfattning

Följande  artikelserie handlar om vad som kännetecknar en motiverande studiemiljö som är baserad på eLearning. Men även hur den studerandes egna drivkrafter spelar in vid lärande i en sådan miljö. Här följer några av resultaten som kommer att analyseras i de följande artiklarna. Inre motivation Research visar att stark inre studiemotivation …

Vad blir resultatet av nationella prov?

Vill du veta studerandes kunskapsnivå? Kasta till dem ett test! Låter det som en uppenbar oöverträffad lösning? Kanske i det gamla industrisamhället, men inte längre. För datorteknologin har idag uppnått en nivå där den skapar mervärde för lärande. Gryningen för en ny era är här. President Barack Obamas reformering av …

Framtiden för MOOC – Massive open online courses

MOOCs historia är mycket kort. Inte ens ett decennium har passerat sedan den första kursen lanserades inom denna genre av Manitoba Universitet. Vi är fortfarande inne i pionjärepoken när allt är möjligt. För en MOOC-kurs bör vara så mycket mer än en traditionell kurs som levereras online. Grundperspektivet bör vara …

Nya medier för lärande Del 1

Bloggar, wikis och podcasts fungerar som en utmärkt bro mellan det interaktiva lärandet och den traditionella klassrumsundervisningen. Redovisa hemuppgifter, projektrapportering och bygga ämnesrelaterade kunskapsbanker är några användningsområden. Samtidigt som de studerande ges möjlighet att kommentera varandras arbete liksom få kommentarer från läraren under arbetets gång. Med denna bakgrund utgör dessa …

Metoder för utvärdering av utbildning Del 1

Kirkpatrick modellen och Learning Effectiveness Measurement (LEM) är två av de mest väletablerade metoderna för att utvärdera resultatet av utbildningssatsningar. Metoderna har både styrkor och svagheter, likväl kommer jag i denna artikels andra del beskriva en relativt ny metod, ELEV (Enterprise Learning Evaluation of Value), som till stor del löser …

Grundläggande om konsten att skapa interaktiva kurser del 3

En avgörande komponent att ta i beaktande är användarvänlighet och fokusering på pedagogik. Motorerna och de tre varianterna av innehållsstrukturering som beskrevs i del 1-2 av denna artikelserie bör således för kollaborativ metod kompletteras. Processen att gå igenom ett interaktivt kursmaterial med kollaborativ pedagogik kan delas in i följande fem …

Grundläggande om konsten att skapa interaktiva kurser del 1

Begreppet ”learning by doing” används ofta för att sammanfatta filosofen John Deweys (1859-1952) pedagogiska idéer. Dewey använde dock aldrig själv begreppet i sina pedagogiska skrifter, men det stämmer väl överens med hans grundsyn för lärande. Han menade att människor inte bara förvärvar nya kunskaper genom att passivt ta emot information, …