Kategori: <span>Pedagogisk utveckling</span>

Kategori: Pedagogisk utveckling

Genombrott i att förstå hur våra hjärnor lär sig: Ett annat tillvägagångssätt än AI

Lyssna på storyn {Play} Forskare har upptäckt en grundläggande skillnad i hur den mänskliga hjärnor lär sig jämfört med artificiell intelligens. Detta genombrott kan leda till snabbare, effektivare inlärningsalgoritmer inom AI och en djupare förståelse för hur den mänskliga hjärnan fungerar. Studien, publicerad i Nature Neuroscience, fokuserade på hur hjärnan …

Lärande Design – En beprövad modell för det Digitala Samhällets Skola

Lyssna på storyn {Play} Pedagogisk innovation drivs av upptäckter inom neurologisk forskning och forskning om undervisning, färdigheter och utveckling. I det digitala samhällets skola för att kunna förbereda eleverna för framtiden sker pedagogisk anpassning till stor del i samspel med denna utveckling och användning av edtech. Särskilt eftersom grundskolans främsta …

Humanistiska Pedagogiska Metoder för den Digitala tidsåldern

Lyssna på storyn {Play} Bör skolan enbart utgå från en humanistisk värdegrund och fokusera på systematiskt möta statens arbetskraftsbehov? Eller bör den använda humanistiska pedagogiska metoder där målet är att förbättra den studerandes bildning och individuella livsvägsval? Det senare inkluderar även möjligheten att ändra livsvägsval i processen av livslångt lärande. …

Montessoristuderande uppvisar ett rikare semantiskt minnesnätverk

Lyssna på storyn {Play} Vilken typ av utbildning ett barn får förefaller påverka hur de lagrar kunskap i långtidsminnet, enligt en ny studie publicerad i tidskriften Science of Learning. Resultaten visar att Montessoristuderande tenderar att ha ett rikare semantiskt minnesnätverk. ”Vi står inför många förändringar och utbildning är en avgörande …

Universell design för lärande

Lyssna på storyn {Play} Universell Design för Lärande (UDL) är ett konceptuellt utbildningsramverk där tillgång är en formell princip snarare än ett tillägg. UDL är alltså ett tillvägagångssätt för tillgång till utbildning som är proaktiv snarare än reaktivt, vilket inte bara gynnar studenter med funktionshinder utan förbättrar tillgängligheten för alla …

Människocentrerad utbildning avgörande enligt utbildningsstrateg

Lyssna på storyn {Play} Oavsett om det är i utbildning eller på arbetsplatsen har COVID-19-pandemin orsakat betydande störningar, men också öppnat upp några stora möjligheter till förändring i hur människor arbetar tillsammans. Till exempel har organisationer som har letat efter sätt att bli mer flexibla, innovativa eller förändra sin kultur …

Hur kompetensutveckling länkar till intelligens Del 1

I denna första del undersöks G-faktorn, vilket betyder hur kompetensutveckling länkar till intelligens utifrån en forskningsstudie från Cambridge University. I den andra delen kommer detta att kopplas till soft skills-utveckling och digitalt lärande. De flesta kognitiva förmågor är positivt relaterade enligt psykologiforskningen. Detta betyder att en person som har utvecklat …

Inre Motivation och Digitalt Lärande

I västerländsk filosofi finns det en stark tendens att skilja förnuft från känsla. Skolsystemet är ett av de mest uppenbara exemplen på detta grundläggande tankefel. Professor Peter Gärdenfors skriver: ”Utan känslomässig värdering av olika handlingar och deras konsekvenser, skulle vår vilja inte ha någon inriktning.” Känslornas stöd för rationaliteten är …

Utveckling av humaniora i det digitala samhället

Inom naturvetenskapen är ett labb en vanligt förekommande plats för utbildning för att experimentera, utforska, beräkna, ställa och svara på frågor i ett analyserande läge. Däremot inom humanioravetenskaperna har denna form av aktiverande pedagogik varit mycket sällsynt. Då före den digitala teknikens genombrott var humanioravetenskapernas “labb” i allmänhet begränsat till …

Relevans som motor för digitala lärupplevelser

Den första delen av denna artikel framhävde bland annat att utbildningsinnehållet i industriåldern som skapades var ofta artificiellt för människor. Detta innebar en skola där mycket av undervisningen och lärandet togs ur sitt sammanhang och därmed också användbarhet. Några kunskaper och färdigheter kunde lätt återanslutas till livs- och samhällssammanhang, men alltför …