Digital Omvandling – Satsning på forskning, innehållsskapande, livslångt lärande

Den norska regeringen ökar sina ansträngningar för att omvandla och anpassa utbildningssystemet till det digitala samhällets förutsättningar. Som en av de främsta i denna utveckling, vid sidan av t.ex. Danmark och Finland, investerar nu regeringen mer i IKT-forskning för digital omvandling av arbetslivet. Både när det gäller för företag och …

Strategi för yrkesutbildning för morgondagens utmaningar

Tyskland antar en ny strategi för yrkesutbildning som samtidigt utgör grunden för en ny lärandekultur. Motorn för detta består av ett samarbete mellan Förbundsregeringen, näringslivet, fackföreningarna och federala arbetsförmedlingen. Vid lanseringen i Berlin av strategin sade Anja Karliczek, federal minister för utbildning och forskning, följande: “Idén om den nationella utbildningsstrategin …

Flexibel vidareutbildning för digital kompetens får mer finansiering

Sexton projekt för att förbättra digital kompetens får mer finansiering från den norska regeringen. Pengarna är riktade till flexibla kurser anpassade till arbetslivets förutsättningar. Sammantaget får projekten 3.6 miljoner euro med målet att öka digital kompetens inom näringslivet. Den totala finansieringen i år för sådana projekt i Norge är 13 …

Livslångt Lärande eller Förlorade Möjligheter

Precis som under 1200-talet när ett gränslöst nätverk av universitet började växa fram var internet från början ett nätverk av forskare som fungerade utanför de nationella regeringarnas räckvidd. Senare utvecklades detta till ett globalt och anarkistiskt diskussionsforum till att vid randen av 2000-talets början vidareutvecklas till att bli den globala …

2000-talets skola Del 2 – humanism eller inte

Bör skolan enbart utgå från en humanistisk värdegrund och fokusera på systematiskt möta statens arbetskraftsbehov? Eller bör den använda humanistiska pedagogiska metoder där målet är att förbättra den studerandes bildning och individuella livsvägsval? Vi har sett resultatet av det första alternativet under det senaste seklet, men för att finna de …

Hur bekämpa okunnighet om världen

Människor var sämre än schimpanser på ett enkelt multiple-choice-test På tre enkla frågor om global utveckling fick samtliga grupper av människor sämre resultat än schimpanser. I det mycket intressanta TedTalk nedan diskuterar Professor Hans Rosling och Ola Rosling medias roll, inaktuell utbildning liksom personliga fördomar som orsaker till okunnigheten, men också hur man kan bekämpa det. [ted id=2090]

Dator i undervisningen: En kritisk analys Del 2

Skoldagen är slut och datorerna följer med eleverna hem, likväl fyller den ingen direkt funktion för hemuppgifterna. Det är dock uppgörelsens tid, alla påhopp, alla konflikter under skoldagen får sin fortsättning på webben. De som är särskilt utsatta, mobbningsoffren, som tidigare ofta hade en fristad i sitt hem, är nu …

Pisaundersökningen 2012: En kritisk analys

Tänk om skicklighet och engagemang att göra ett visst prov är huvudorsaken till framgång eller misslyckande? Är verkligen östasiatiska skolsystem så pass lika t ex europeiska att en jämförelse är möjlig när det gäller reliabilitet och validitet? Varför mäts inte förståelse och kreativitet, utan bara kunskapsbitar? Matematik, naturvetenskap och läsförståelse, men …

Tre grundläggande orsaker till Sveriges misslyckande i Pisa 2012

Bortsett från alla problem med sådana test som jag har beskrivit tidigare på eLearningworld så ger PISA-undersökningen vissa indikationer på förhållandena i skolan. För att sammanfatta de tre punkterna nedan så kan de alla spåras tillbaka till misslyckade direktiv från utbildningsdepartementet under de senaste åren. 1. Ökad andel administration för …

Utbildningsreformer baseras mest på ideologi, tro och hopp

Enligt Professor Emeritus Larry Cuban vid Stanford University är utbildningsreformer till största delen baserade på politisk hype som kännetecknas av orealistiska förhoppningar. Detta är slutsatsen i en studie av 23 amerikanska utbildningsreformer. Från detta perspektiv skriver Professor Gunnel Colnerud vid Linköping Universitet på Dagens Nyheter Debatt att detta överensstämmer med …