Kategori: <span>Lärande Design</span>

Kategori: Lärande Design

Karriär skakas till sin kärna

Lyssna på storyn {Play} Människor som kommer ut på arbetsmarknaden kan se fram emot 60 års arbetsliv där tryggheten för långtidsanställning inte längre finns. Dessutom, under dessa gyllene decennier där det digitala samhället har börjat mogna, kan innovation och transformation göra karriärsdrag föråldrade nästan över en natt. I denna anda …

Utmaningar med att implementera Publishing 4.0 – hur man anpassar verksamheten

Lyssna på storyn {Play} Denna analys av Publishing 4.0 utforskar den digitala teknikens inverkan på förlagsbranschen, från framväxten av e-böcker till framväxten av nya affärsmodeller. Här kan du lära dig hur branschen anpassar sig till den digitala tidsåldern. Undersöker utmaningarna med att implementera Publishing 4.0 i förlagsbranschen Förlagsbranschen är mitt …

Hur generativ AI integreras med Utbildning 4.0

Lyssna på storyn {Play} Generativ AI har förmågan att revolutionera hur vi lär oss. Genom att utnyttja kraften i artificiell intelligens kan vi skapa mer engagerande lärandeupplevelser som är skräddarsydda för varje studerandes individuella behov. Detta är en del av en generell omvandling av formell utbildning från ett uppifrån och …

Utbildning 4.0 enligt ny rapport från World Economic Forum

Lyssna på storyn {Play} Utbildning 4.0 innebär att förbereda unga elever för framtiden, vilket utbildningssystemen är långt ifrån kapabla till idag. Den färdighet-först tillvägagångssätt som krävs även i grundskolan är fortfarande inte implementerad någonstans. Medan lärande med begränsade kunskapsbitar i enlighet med det gamla industrisamhällets krav är vad grunden vilar …

Låsa upp potentialen i STEM – de senaste nyheterna och trenderna

Lyssna på storyn {Play} MINT är en handlingsplan för att finansiera utbildning inom områdena matematik, naturvetenskap och teknik (MINT) i Tyskland. Den tredje finansieringsriktlinjen från den tyska regeringen för MINT-kluster har nu publicerats för att utveckla potentialen i STEM för att stödja utbildningsmässigt missgynnade barn och ungdomar. Detta inkluderar ett …

Digitala Samhällets ångmaskin – STEAM – trender och research

Lyssna på storyn {Play} I min bok Learning Design in Practice for Everybody identifierar jag STEM-skolor som kommer att få än mer betydande inverkan i framtiden. Samtidigt som STEM bör adoptera ett A för att göra konceptet fullt anpassat för det digitala samhället. Dessa skolor som är inriktade på vetenskap, …

Din verktygslåda för att göra egna interaktiva böcker

Lyssna på storyn (uppdaterad version) {Play} Interaktiva böcker tar otvivelaktigt digital litteratur- och lärandeupplevelsen till nästa nivå. Möjligheterna med att förstärka ett manuskript är i det närmaste ändlösa. Där den grundläggande lösningen alltid startar från läsaren eller iReader som vi föredrar att kalla användaren av interaktiva böcker. Nu är det …

Lärande för alla sinnen – Ny forskning om ljud och beröring

Lyssna på storyn {Play} Howard Gardner publicerade 1983 boken Frames of Mind – The theory of multiple intelligences, där han identifierar nio olika intelligenstyper för lärande för alla sinnen. Boken hade en banbrytande effekt på visionen om pedagogik. Det blev allmänt en av drivkrafterna från ett systemiskt förhållningssätt till lärande …

Interaktiva böcker och onlinekurser – en jämförelse

Lyssna på storyn {Play} Skillnaden mellan onlinekurser och interaktiva böcker i en översikt kan ses som ganska vag. Men medan en interaktiv bok är en förstärkt version av den traditionella e-boken eller en tryckt bok. Där böckernas traditionella inslag av djupinlärning och en studerande som ofta går fram och tillbaka …