Kategori: <span>Lärande Design</span>

Kategori: Lärande Design

Learning Agility – Bli en agil studerande för framgång i den digitala tidsåldern

Lyssna på storyn {Play} VUCA, en term som först beskrevs 1985 av ekonomer och universitetsprofessorer Warren Bennis och Burt Nanus, används ofta för att karakterisera den digitala tidsåldern. VUCA står för Volatilitet, Osäkerhet, Komplexitet och Tvetydighet. I den här världen förändras saker i en takt som är svår för en …

Färdighetsträning med spel och gamification

Lyssna på storyn {Play} En forskningsstudie visar intressanta resultat av hur olika videospeltyper påverkar vit materia i hjärnan och kognitiva färdigheter. Ett resultat som ger ny input till färdighetsträning med spel. Forskningen fokuserade på effekterna av strategispel och actionspel. Studiens huvudforskare Chandramallika Basak, phD, biträdande professor vid The Center for …

Avgörande kompetens för att förbättra Din Anställningsbarhet

Lyssna på storyn {Play} En rapport från McKinsey om hur man kan framtidssäkra medborgarnas arbetsförmåga visar vägen till dagens och den framtida arbetsmarknaden. Resultatet från studien för att förbättra Din Anställningsbarhet bygger på en undersökning av 18 000 personer i 15 länder där följande tre kompetenskategorier för hela arbetsmarknaden identifieras. …

Lärande i en Augmented Reality-miljö

Lyssna på storyn {Play} Hur kan du förbättra skolutbildningen med augmented reality-lektioner? Skolor som använder flipped classroom i Österrike vill 90 procent fortsätta använda denna pedagogik. Samma undersökning i ämnet visar att t.ex. matematik och engelska har förbättrats dramatiskt genom att vända klassrummet upp och ner. Några av fördelarna är …

Gamification i Arbetslivet – Psykologi och Integration

Lyssna på storyn {Play} Ett tvärvetenskapligt forskarteam från University of Minnesota, USA, University of Waterloo, Kanada, University of Ontario Institute of Technology, Kanada, Old Dominion University, USA och University of Basel, Schweiz, har utvecklat en forskningsmetod för att använda psykologimodeller för att undersöka effekterna av gamification i arbetslivet. Syftet är …

Pedagogisk utveckling med Gamifiering – Lärandemodeller

Lyssna på storyn {Play} Ökat involvering och engagemang, fördjupad individanpassning och strömlinjeformad administration, är vad dessa tekniker i grunden åstadkommer för utbildning, men det finns mängder med mervärde utöver detta. Och eftersom den digitala tidsåldern kräver trial- and error träning, förespråkar och kräver individuell talang och kompetens, och mobilitet och …

Ögonspårning för lärande – en adaptiv upplevelse

Lyssna på storyn {Play} Fokus för adaptivt lärande (ALS) är att korrelera med den studerandes inlärningsstil. Ögonspårning är här en kärnteknik för en framgångsrik process. Både eftersom resultatet är mer kvalitativt och samtidigt direkt och automatiskt. Detta i jämförelse med frågeformulär som annars används, vilket är en metod som innehåller …

Designens inverkan på ett lärande arbetsliv

Design letar sig in till kärnan av företagsorganisationer som en källa för omvandling. Men utvecklingen berör inte estetik som termen antyder. Istället förändrar designens inverkan hur människor arbetar som ett svar på nya marknadsverkligheter och kraften i digitaliseringen. Designtänkande ger empati Empati är en av de viktigaste drivkrafterna i designtänkande …