Kategori: <span>Lärande Design</span>

Kategori: Lärande Design

Ögonspårning för lärande – en adaptiv upplevelse

Lyssna på storyn {Play} Fokus för adaptivt lärande (ALS) är att korrelera med den studerandes inlärningsstil. Ögonspårning är här en kärnteknik för en framgångsrik process. Både eftersom resultatet är mer kvalitativt och samtidigt direkt och automatiskt. Detta i jämförelse med frågeformulär som annars används, vilket är en metod som innehåller …

Designens inverkan på ett lärande arbetsliv

Design letar sig in till kärnan av företagsorganisationer som en källa för omvandling. Men utvecklingen berör inte estetik som termen antyder. Istället förändrar designens inverkan hur människor arbetar som ett svar på nya marknadsverkligheter och kraften i digitaliseringen. Designtänkande ger empati Empati är en av de viktigaste drivkrafterna i designtänkande …

Hur AI förändrar pedagogiska modeller

Två områden där Artificiell Intelligens kommer att ha en betydande inverkan inom utbildning är dess adaptiva sekvenseringskapacitet, och den andra är hur AI förändrar pedagogiska modeller. Den första innebär artificiell intelligens som är inbäddad i lärmaterial som hjälper eleverna att lära sig på ett självstyrande sätt, vilket förbättrar inlärningsprocessen. Både …

Uppgradering av mediekunskapsutbildning

Inte mer men olika för uppgradering av mediekunskapsutbildning krävs för att utrusta människor till att kunna hantera det föränderliga medielandskapet är ett av budskapen från Mike Caulfield som leder Digital Polarization Initiative inom American Democracy Project i en artikel i  niemanlab.org. Han skriver: “Nyligen genomförda studier verkar stödja denna slutsats, …

Hur framtidens kompetensutbildning länkar till arbetslivet Del 2

Enligt Neurovetenskapen beror allt lärande på omkoppling av nervceller till nya mönster. Från denna förutsättning tar det 10 000 timmar att lära sig att bli expert inom ett visst område enligt ny forskning. När de nya mönstren i hjärnan har blivit etablerade skapar det en ny omedveten kompetens och när …

Kognitiv forskning – Ju fler sinnen involverade ju mer minns du

Kognitiv forskning visar att ju fler sinnen som är inblandade när man lär sig desto mer minns man. En välutvecklad digital lärmiljö blir med denna slutsats en perfekt utgångspunkt för lärande. Detta förstärks av möjligheterna att utveckla innehåll som vid sidan av kvalitativ kunskapsutveckling också syftar på att stärka den …

Scenariobaserat lärande i rollspelssimuleringar

Scenariobaserat lärande i olika former av rollspelssimuleringar har stor potential att omvandla betydande delar av skolutbildningen. På samma sätt som den har gjort med arbetsrelaterat lärande i samklang med framstegen inom digital teknik. Där den grundläggande pedagogiken är att fokusera på förståelse för dynamik och hur olika faktorer påverkar en …

Ett ramverk för lärande design i det digitala samhället

Pedagogisk innovation drivs av upptäckter inom neurologisk forskning och undervisnings-kompetensutvecklingsforskning. Dessutom sker idag pedagogisk innovation i stor utsträckning i samspel med utveckling och användning av edtech. Det sistnämnda bidrar och är ibland avgörande för att kunna genomföra de senaste rönen inom pedagogisk innovation i praktiken. Följande modell som bygger på …