Arbetsplatsmiljöer, kundanpassning och användarupplevelser

Så du har nått en ny nivå, WOW! Bra jobbat! Högre nivå betyder ofta högre status, du känner euforin, måste fortsätta, till nästa nivå och en ännu högre status är inom räckhåll. Du vet aldrig vad som väntar runt nästa hörn förutom mer action, mer problemlösning, mer underhållning, dags att …

Blockchainteknikens inverkan på utbildning

En rapport som heter “Blockchain in Education från Europeiska kommissionen visar framtidsutsikterna blockchainteknikens inverkan på utbildning och dess potential att omvandla fältet. Den viktigaste slutsatsen är att: “Blockchaintekniken kan hjälpa till att förbättra gamla modeller för datahantering och ge fördelar till elever och utbildningsinstitutioner i EU – om politikerna är …

Millenniegenerationens insikter om 5G och lärandets omvandling

Millenniegenerationen är människor födda mellan 1980-talet till början av 2000-talet. De är mer krävande än andra generationer när det gäller mobil- och internetteknik, visar Ericsson Mobility Report 2017. Då denna generation inte känner till en värld utan IKT tar de nu ledningen mot en 5G-framtid. Både när det gäller digitala …

Design för lärmiljöer för kreativitet, enligt ny forskning

Ny forskning från Umeå universitet  inriktad mot inlärningsmiljöens inverkan på studenters kreativa utveckling visar intressanta resultat. Då kreativitet och komplex problemlösning anses vara viktiga kompetenser för framtida inlärningsprogram. Både EU och UNESCO har inkluderat detta som ett prioriterat område i sin framtida utbildningsram, så kommer frågan: Hur? att vara av …

Gamifiering av rutiner tar Välmående till en ny nivå Del 1

Research från the University of New Mexico  visar på betydande nytta med att inkludera gamifieringsmekanik i produkter och tjänster. Då det driver både inre motivation och ger hälsoförbättringar. Professor Nick Flor på Anderson School of Management förklarar: “Primitiva människor utvecklade en medfödd samhörighet genom att spela spel, eftersom spel fick …

Ökar farten på digitalisering i skolan

Vidareutbildning av lärare i programmering och mer finansiering för digitala läroböcker. Det här är den norska regeringens nya plan för att påskynda digitaliseringen av skolan. Under 2019 kommer 379 lärare att få utbildning i programmering. Detta mer än dubbelt så mycket som fick utbildning inom detta område under 2018. Förutom …

Slutet för bokutgivning, … inte alls, tvärt om …

I 2009 års Pisa-undersökningar av elevers kunskapsnivå i olika ämnen ingick för första gången digital läsförståelse. Sexton OECD-länder däribland Sverige och ytterligare tre partnerländer deltog. Resultatet visar inget direkt samband mellan att mer användning av dator ger högre digital läsförståelse. Däremot finns det ett direkt samband mellan kompetens att navigera …

Livslångt lärande i en ny öppen kontext

I en open-source-approach till livslångt lärande blir den studerande medskapare av kunskap och färdigheter. Detta står i bjärt kontrast till 1900-talets systematiska approach där den studerande var en passiv mottagare av information och strikta arbetsbeskrivningar. Men, hur kan man då uppgradera och värdera kvaliteten i livslångt lärande i en öppen …

Att utvärdera Lärande i ett Ekonomiskt Perspektiv

En reviderad version av ELEV-metoden Vilken är målsättningen med att utvärdera lärande? ELEV:s (Enterprise Learning Evaluation of Value) svar är dels att förbättra värdet av lärande som direkt stödjer organisationens verksamhet, dels att öka effektiviteten i lärandet och dels, vilket själva namnet beskriver och som är det tredje fenomenet modellen …

Att anpassa utbildning till den digitala tidsåldern med AI, Blockchain och Gamification

Ökat involvering och engagemang, fördjupad individanpassning och strömlinjeformad administration, är vad dessa tekniker i grunden åstadkommer för utbildning, men det finns mängder med mervärde utöver detta. Och eftersom den digitala tidsåldern kräver trial- and error träning, förespråkar och kräver individuell talang och kompetens, och mobilitet och automatisering är andra tecken …