Kategori: <span>Integrerad storytelling</span>

Kategori: Integrerad storytelling

Virtual Reality inom Publicering och Lärande Design

Virtual Reality inom publicering och lärande kommer att ha en stor inverkan är en trend som framhålls av många källor. Men vad är egentligen fördelarna när man använder VR i praktiken inom dessa områden. Låt oss vända oss till journalistik som ett intressant exempel. Virtual Reality inom Publicering I en …

Berättandets ursprung ger nya bevis för en gemensam kulturhistoria

Lyssna på artikeln: [iqc id=”5″] Berättandets ursprung Kraften i en engagerande berättelse kan förändra världen eller hålla kvar den på sin inslagna väg. I detta perspektiv har sagor som har funnits i sekler visat sig vara en kraftfull tidlös källa för att påverka samhällen. Ny forskning från Durham University av …

Gamifiering i praktiken för Engagerande resultat

Lägg till spelmekanik med engagerande triggers som att utforska, få erkännande för insatser i realtid, stiga på rankingen på en Leaderboard, välja och förfina strategi, få ny kunskap och färdigheter är funktioner som interagerar med det mänskliga sinnet. Integrera sedan allt detta i ett verkligt scenario. Resultatet är gamifiering i …

Omvandla den platta e-boken till en uppslukande upplevelse

Det första decenniet av 2000-talet utgjorde barndomen av den platta e-boken. Den var i sitt utförande den tryckta boken i ett digitalt format med några ytterligare funktioner beroende på vilken e-läsare du använde. E-boken var fortfarande långt ifrån att dra nytta av digital teknik även på den tidens nivå. Författarna …

Neurovetenskap om Läsning av Skönlitteratur för framgång i arbetslivet

Flera artiklar här på eLearningworld har skrivits om vilka färdigheter som krävs i 2000-talets arbetsliv. Slutsatsen är att fokus kommer att vända sig mot mjuka färdigheter som självdisciplin, självmedvetenhet, kritiskt tänkande, kreativ problemlösning och empati. Men hur utvecklar och förbättrar man sådana färdigheter? Flera forskningsrapporter inom neurovetenskapen hävdar att läsning …

Media Industri 4.0 betyder människocentrerad evolution

Axel Roesler, biträdande professor i Interaktiv Design vid Washington State University, skriver på BigThink.com: “… världen av innovation är en värld i vilken människor definierar det som är nytt och accepterat och godtaget. Så, ja, mänsklig interaktion är grundläggande för nyskapande. Och, ja, återigen, 2000-talets innovation måste vara människovänlig.” God …

Social robot för forskning – Utvecklar mänsklig interaktion

Haru är en storögd robot utvecklad av Honda Research Institute som kan ta konceptet social robotik till nästa nivå. Där designen syftar till att skapa en känslomässig och uttrycksfull följeslagare för långsiktiga människor-robot-relationer med likheter mellan relationer mellan människor och husdjur. Haru är utformad både för telepresens och direkt kommunikation, …

Skolbarn interagerar med Social Robot om cybersäkerhet

University of Delaware introducerar nu Zenbo, en social robot som undervisar skolbarn om cybersäkerhet. Med fokus på att bli säkrare digitala medborgare och hur man skyddar information online. Zenbo är cirka 60 centimeter hög och använder förprogrammerade välkända barnberättelser, som Rödluvan, som anpassas till ämnet för inlärning. Syftet med konceptet …