Lyssna på storyn
Edtech bidrar och är ibland avgörande för att kunna implementera de senaste rönen av pedagogisk innovation i praktiken. Följande modell som är baserad på Cornelis Adrianus van Dorps forskning utgör en dynamisk grund för det digitala samhällets skola. -informations-och kommunikationsteknologi Den generella pedagogiska verktygslådan innehåller fem verktyg/tillvägagångssätt där ofta en blandning av olika pedagogiker ger bästa inlärningseffektivitet och kvalitet. Detta tillvägagångssätt ansluter direkt till alla övriga tillvägagångssätt som beskrivs nedan. Där dess betydelse har ökat enormt i det digitala samhällets mer individcentrerade utveckling med många olika former av innehåll, i synnerhet digitalt innehåll. I denna anda måste eleven lära sig att analysera källor och innehåll eftersom tillgången till information är nästan obegränsad. Och samtidigt är studiekompetens generellt sett viktigare än under industrisamhällets folkskola. Då det gamla teaching-by-telling synsättet som då styrde i auktoritativ stil, sällan erbjöd något utrymme för en annan åsikt. Idag, med en andra, tredje, fjärde och fler åsikter ett klick bort, måste studiekompetensen också förbättras tillsammans med käll- och innehållsanalysfärdigheter. Naturligtvis är industrisamhällets syn på lärande fortfarande en viktig form av pedagogik i klassrummet. Även om den allmänna trenden är att det alltmer blir ett tillvägagångssätt bland andra. Detta tillvägagångssätt finns i många olika former, inklusive övningar som är mer självstyrt lärande på gruppnivå, projektbaserat lärande, ett labb för natur- eller samhällsvetenskap, simuleringar (digitala) och rollspel (verkliga eller/ och digitala) etc. De främsta drivkrafterna är mänsklig interaktion, händelser i realtid, grupp- och/eller individuellt beslutsfattande och strategi, och learning by doing. Med andra ord målstyrt aktivt lärande och färdighetsutveckling. Detta tillvägagångssätt inkluderar personligt lärande och relationsbaserat lärande, vilket innebär samarbete mellan lärare och elever för att bygga lärandevägar, coachning och mentorskap, stödbaserat lärande med uppföljning och en-till-en undervisning. Då eleven kan arbeta mer självständigt med stöd från teknik och nya förhållningssätt. Läraren kommer att få mer tid att anpassa personlig kvalitativ undervisning och stöd. Från de fyra hörnstenarna och med den snabba utvecklingen av teknik som drivkraft, väntar säkerligen än mer fungerande tillvägagångssätt runt hörnet. De fyra hörnstenarna och kombinationerna av de fyra pedagogiska angreppssätten och nya pedagogiska metoder ger en fungerande ram för utvecklingen av det Digitala Samhällets Skola. Elevens perspektiv, och inte one-size-fits-all, bör vara vägledande för den allmänna lärande designen. Att utveckla kvalitativt effektiva interaktiva böcker och verktyg för lärande som engagerar elevens sinne är målet. En bra guide för att utveckla sådana upplevelser är 6iModel som du kan lära dig mer om i min bok Learning Design in Practice for Everybody och i vårt lärcenter. Författad av Author of the book Learning Design in Practice for Everybody and Learning Design Consultant and developer of SOE PublishingLab Rådgivning Digital Lärande Design Kunskapshantering & Storytelling interaQtive Books on demand Klicka för mer information och kontakt Blogginlägg om tjänsterna: Berättandets konst för Organisatorisk Tillväxt till en ny nivå FREE Learning Centre for interactive book development and UX design in general. The Learning Centre is open, no registration or login will be required. Klicka för mer information om vårt Learning Centre på vår företagsblogg Modellen består av fyra hörnstenar:
-neurologisk- och utbildningsforskning
-studenternas- och lärmiljöns rumsliga förutsättningar
-inlärningsbjektiv och målFem pedagogiska förhållningssätt
1. introduktionsbaserad undervisning – förbereda för lärande
2. undervisning för en grupp – formellt lärande inklusive undervisning genom teaching-by-telling
3. kollaborativt lärande – mindre formellt, mer kreativt och utforskande lärande
4. självstudier – mer självstyrt lärande på individnivå
5. utveckling av framtida pedagogiska förhållningssätt
Digitala Samhällets Skola – hur man utvecklar grunden
LarsGöran Boström©Nya tjänster från B-InteraQtive Publishing
Services from eLearningworld Europe AB