Låsa upp potentialen i STEM – de senaste nyheterna och trenderna

Låsa upp potentialen i STEM – de senaste nyheterna och trenderna

Låsa upp potentialen i STEM - de senaste nyheterna och trenderna

Lyssna på storyn

{Play}

MINT är en handlingsplan för att finansiera utbildning inom områdena matematik, naturvetenskap och teknik (MINT) i Tyskland. Den tredje finansieringsriktlinjen från den tyska regeringen för MINT-kluster har nu publicerats för att utveckla potentialen i STEM för att stödja utbildningsmässigt missgynnade barn och ungdomar. Detta inkluderar ett mer intensivt stöd till flickor som är underrepresenterade inom STEM-området.

Federala utbildningsministern Bettina Stark-Watzinger kommenterar på följande sätt:

“För att bemästra framtidens stora utmaningar, som klimatförändringar och digitalisering, måste vi få fler barn och ungdomar att bli entusiastiska över STEM.”

I denna anda siktar regeringen på att ytterligare utöka antalet MINT-kluster med en finansieringstävling. För närvarande finns det 53 kluster över hela Tyskland, många av dem på landsbygden. De skapar kreativa platser för lärande och lågtröskel, extracurricular utbildningsmöjligheter. Nu ska 15 till 20 fler kluster läggas till.

Men vad kan göra STEM mer engagerande för ungdomar? För att besvara denna fråga kan tre tekniska trender och en ytterligare funktion vara bron för att ge STEM möjlighet att bli mer engagerande för ungdomar.

Tre tekniktrender för att frigöra potentialen i STEM

The Metaverse – Immersiva teknologier som Virtual Reality och Augmented Reality med fokus på att göra lärandet mer autentiskt och aktivitetsbaserat tar både engagemang och effektivitet till en helt ny nivå. Där AR förenar den digitala och verkliga världen med alla spännande överbryggningsmöjligheter detta ger.

Active Video Games (AVG) som ger möjlighet att fysiskt och aktivt utforska t.ex. områden inom naturvetenskap. Det gör att både sinne och kropp interagerar eftersom det omsätter lärandeupplevelsen i praktiken.

AI-drivet lärande – att lära sig att använda verktyg som ChatGBT och andra för att utforska fält inom STEM, som också syftar till att producera ett kritiskt tänkesätt till de resultat som AI-applikationen ger.

Avsaknaden av A

I min bok Learning Design in Practice for Everybody identifierar jag att STEM-skolor kommer att få en växande inverkan i framtiden. Samtidigt som STEM bör anta ett A för att göra konceptet fullt anpassat för det digitala samhället. Dessa skolor som är inriktade på naturvetenskap, teknik, teknik, design (art) och matematik, Där Art-delen ger de nödvändiga mjuka färdigheterna, vilket gör “konceptet” komplett. Precis som ånga i sin fysiska form var en av de viktigaste drivkrafterna vid industrisamhällets födelse. Så är STEAM i sin utbildningsform kraften som leder vägen i det kunskapsbaserade samhället i den digitala tidsåldern. Mer om STEM till STEAM

Författad av
LarsGöran Boström

Nya tjänster från B-InteraQtive Publishing

Rådgivning Digital Lärande Design

Rådgivning Digital Lärande Design

Kunskapshantering

interaQtive Books on demand

Klicka för mer information och kontakt

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab