Kategori: <span>Lärande Design</span>

Kategori: Lärande Design

Pedagogisk utveckling med Gamifiering – Lärandemodeller

Ökat involvering och engagemang, fördjupad individanpassning och strömlinjeformad administration, är vad dessa tekniker i grunden åstadkommer för utbildning, men det finns mängder med mervärde utöver detta. Och eftersom den digitala tidsåldern kräver trial- and error träning, förespråkar och kräver individuell talang och kompetens, och mobilitet och automatisering är andra tecken …

Designtänkande omvandlar – Brainstorming 2.0

Ett traditionellt mötesrum är ett hinder. I synnerhet då det är utformat som en kopia av det gamla industrisamhällets löpande band och arbetsdelningsprinciper. Där kreativitet i bästa fall är detsamma som att några kan att tänka out-of-the-box. Men varför ha ett möte i en låda? Designtänkande omvandlar detta lådperspektiv. Mötesmiljö …

Ögonspårning för lärande – en adaptiv upplevelse

Fokus för adaptivt lärande (ALS) är att korrelera med den studerandes inlärningsstil. Ögonspårning är här en kärnteknik för en framgångsrik process. Både eftersom resultatet är mer kvalitativt och samtidigt direkt och automatiskt. Detta i jämförelse med frågeformulär som annars används, vilket är en metod som innehåller både fysiska och psykologiska …

Designens inverkan på ett lärande arbetsliv

Design letar sig in till kärnan av företagsorganisationer som en källa för omvandling. Men utvecklingen berör inte estetik som termen antyder. Istället förändrar designens inverkan hur människor arbetar som ett svar på nya marknadsverkligheter och kraften i digitaliseringen. Designtänkande ger empati Empati är en av de viktigaste drivkrafterna i designtänkande …

Livslångt lärande och medskapande av kunskap

I en open-source-approach till livslångt lärande blir den studerande medskapare av kunskap och färdigheter. Detta står i bjärt kontrast till 1900-talets systematiska approach där den studerande var en passiv mottagare av information och strikta arbetsbeskrivningar. Men, hur kan man då uppgradera och värdera kvaliteten i livslångt lärande i en öppen …

Hur AI förändrar pedagogiska modeller

Två områden där Artificiell Intelligens kommer att ha en betydande inverkan inom utbildning är dess adaptiva sekvenseringskapacitet, och den andra är hur AI förändrar pedagogiska modeller. Den första innebär artificiell intelligens som är inbäddad i lärmaterial som hjälper eleverna att lära sig på ett självstyrande sätt, vilket förbättrar inlärningsprocessen. Både …

Uppgradering av mediekunskapsutbildning

Inte mer men olika för uppgradering av mediekunskapsutbildning krävs för att utrusta människor till att kunna hantera det föränderliga medielandskapet är ett av budskapen från Mike Caulfield som leder Digital Polarization Initiative inom American Democracy Project i en artikel i  niemanlab.org. Han skriver: “Nyligen genomförda studier verkar stödja denna slutsats, …

Hur framtidens kompetensutbildning länkar till arbetslivet Del 2

Enligt Neurovetenskapen beror allt lärande på omkoppling av nervceller till nya mönster. Från denna förutsättning tar det 10 000 timmar att lära sig att bli expert inom ett visst område enligt ny forskning. När de nya mönstren i hjärnan har blivit etablerade skapar det en ny omedveten kompetens och när …