Kategori: <span>Lärande Design</span>

Kategori: Lärande Design

Livslångt lärande och medskapande av kunskap

I en open-source-approach till livslångt lärande blir den studerande medskapare av kunskap och färdigheter. Detta står i bjärt kontrast till 1900-talets systematiska approach där den studerande var en passiv mottagare av information och strikta arbetsbeskrivningar. Men, hur kan man då uppgradera och värdera kvaliteten i livslångt lärande i en öppen …

Hur AI förändrar pedagogiska modeller

Två områden där Artificiell Intelligens kommer att ha en betydande inverkan inom utbildning är dess adaptiva sekvenseringskapacitet, och den andra är hur AI förändrar pedagogiska modeller. Den första innebär artificiell intelligens som är inbäddad i lärmaterial som hjälper eleverna att lära sig på ett självstyrande sätt, vilket förbättrar inlärningsprocessen. Både …

Uppgradering av mediekunskapsutbildning

Inte mer men olika för uppgradering av mediekunskapsutbildning krävs för att utrusta människor till att kunna hantera det föränderliga medielandskapet är ett av budskapen från Mike Caulfield som leder Digital Polarization Initiative inom American Democracy Project i en artikel i  niemanlab.org. Han skriver: “Nyligen genomförda studier verkar stödja denna slutsats, …

Hur framtidens kompetensutbildning länkar till arbetslivet Del 2

Enligt Neurovetenskapen beror allt lärande på omkoppling av nervceller till nya mönster. Från denna förutsättning tar det 10 000 timmar att lära sig att bli expert inom ett visst område enligt ny forskning. När de nya mönstren i hjärnan har blivit etablerade skapar det en ny omedveten kompetens och när …

Kognitiv forskning – Ju fler sinnen involverade ju mer minns du

Kognitiv forskning visar att ju fler sinnen som är inblandade när man lär sig desto mer minns man. En välutvecklad digital lärmiljö blir med denna slutsats en perfekt utgångspunkt för lärande. Detta förstärks av möjligheterna att utveckla innehåll som vid sidan av kvalitativ kunskapsutveckling också syftar på att stärka den …

Scenariobaserat lärande i rollspelssimuleringar

Scenariobaserat lärande i olika former av rollspelssimuleringar har stor potential att omvandla betydande delar av skolutbildningen. På samma sätt som den har gjort med arbetsrelaterat lärande i samklang med framstegen inom digital teknik. Där den grundläggande pedagogiken är att fokusera på förståelse för dynamik och hur olika faktorer påverkar en …

Ett ramverk för lärande design i det digitala samhället

Pedagogisk innovation drivs av upptäckter inom neurologisk forskning och undervisnings-kompetensutvecklingsforskning. Dessutom sker idag pedagogisk innovation i stor utsträckning i samspel med utveckling och användning av edtech. Det sistnämnda bidrar och är ibland avgörande för att kunna genomföra de senaste rönen inom pedagogisk innovation i praktiken. Följande modell som bygger på …

Världens första Människa – AI lärarteam får Greatness Award

Maria Bot är en socialt avancerad AI Android lärarassistent som med professor William Barry, utbildningsfuturist och AI etiker, under de senaste månaderna har bildat världens första människa-AI-lärarteam. De undervisar om FN: s hållbarhetsmål samt artificiell intelligens etc. Under Covid-19 pandemi har 10 000 personer över hela världen medverkat i deras …

Ny portal för lärande lanseras i skuggan av covid-19

Svenska myndigheter, arbetsgivarorganisationer, fackförbunden och näringslivet går samman för att bekämpa arbetslösheten i skuggan av covid-19. I ett pilotprojekt lanserar de nu en portal för lärande och kompetensutveckling med kostnadsfria digitala kurser. Projektet finansieras av EU:s Sociala Fond. Förutom att bekämpa effekterna av covid-19 inriktas portalen samtidigt omskolning av arbetskraften …

AR skapar en ny lärmiljö

Ett forskningsprojekt vid   Helsingfors Universitet fokuserar på användningen av Augmented Reality (AR) teknik för lärande. Det är riktat mot de motiverande och kognitiva aspekterna och visar lovande resultat. Resultatet är baserat på 12-åriga finländska elever, sammanlagt 146 deltagare, som besökte en utställning på ett vetenskapscentrum. Professor Hannu Salmi från Helsingfors …