Kategori: <span>Lärande Design</span>

Kategori: Lärande Design

Digitala Samhällets ångmaskin – STEAM – trender och research

Lyssna på storyn {Play} I min bok Learning Design in Practice for Everybody identifierar jag STEM-skolor som kommer att få än mer betydande inverkan i framtiden. Samtidigt som STEM bör adoptera ett A för att göra konceptet fullt anpassat för det digitala samhället. Dessa skolor som är inriktade på vetenskap, …

Din verktygslåda för att göra egna interaktiva böcker

Lyssna på storyn (uppdaterad version) {Play} Interaktiva böcker tar otvivelaktigt digital litteratur- och lärandeupplevelsen till nästa nivå. Möjligheterna med att förstärka ett manuskript är i det närmaste ändlösa. Där den grundläggande lösningen alltid startar från läsaren eller iReader som vi föredrar att kalla användaren av interaktiva böcker. Nu är det …

Lärande för alla sinnen – Ny forskning om ljud och beröring

Lyssna på storyn {Play} Howard Gardner publicerade 1983 boken Frames of Mind – The theory of multiple intelligences, där han identifierar nio olika intelligenstyper för lärande för alla sinnen. Boken hade en banbrytande effekt på visionen om pedagogik. Det blev allmänt en av drivkrafterna från ett systemiskt förhållningssätt till lärande …

Interaktiva böcker och onlinekurser – en jämförelse

Lyssna på storyn {Play} Skillnaden mellan onlinekurser och interaktiva böcker i en översikt kan ses som ganska vag. Men medan en interaktiv bok är en förstärkt version av den traditionella e-boken eller en tryckt bok. Där böckernas traditionella inslag av djupinlärning och en studerande som ofta går fram och tillbaka …

Lärande design för barn och framtidens kompetensutveckling

Lyssna på storyn {Play} Kompetensutveckling och lärande design för barn anpassad för det digitala samhället skiljer sig till stor del från 1900-talets klassrums- och läroboksmiljö. Två rapporter från OECD och Nielsen Norman Group bildar i denna anda språngbrädor för lärande designern i det 20:e århundradet. I OECD:s rapport “The future …

Förbättrad talangutveckling i praktiken

Lyssna på storyn (Detta är en uppdaterad version av en artikel från 2020) {Play} Talangutveckling är en av grundpelarna och utmaningarna för att få en konkurrensfördel på en ständigt föränderlig arbetsmarknad. Nya resultat inom området kognitiv inlärningsteori visar att nuvarande verktyg och metoder faktiskt fungerar. Speciellt när de kombineras för …

Gamifiering av EdTech: Virtuellt lärande på vägen till metaversum

Lyssna på storyn {Play} Michael Bodekaer Jensen är både en EdTech-innovatör och en tvärvetenskaplig akademiker. Han är medgrundare och VD för Labster. Efter två omvandlande år liknar många studenter Ferris Buellers uttråkade klasskamrater. Exponeringskarantäner drev distansundervisning från sällsynta till det vanliga. Både lärare och utbildningsinstitutioner försöker hitta nya sätt att …

Så här använder du Gamification för företagsförändring

Lyssna på storyn {Play} Chefer inom företagsorganisationer är en framgångsfaktor för företagsförändring (källor). Men de befinner sig på en utmanande spelplan. En del av denna spelplan är att de både hanterar människor samtidigt som de hanteras själva. Att ändra hårda kontroller, till exempel belöningsscheman och ändra organisationsarkitekturen, är inte alltid …