Lyssna på storyn
“Dessa resultat tyder på att videospel kan vara associerat med förbättrade kognitiva förmågor som involverar responshämning och arbetsminne och med förändringar i underliggande kortikala banor.” I en forskningsartikel av Carmen Viejo och Noemí Toledano Fernández publicerad i Neuroscience News drar författarna följande slutsatser om ungdomars risktagande: “Att göra misstag och ta vissa risker är en tonårsprocess: det viktiga är att lära av dem. Hjärnutvecklingen hos denna åldersgrupp gör att spänningen att experimentera med vissa riskabla beteenden förhindrar en korrekt bedömning av deras konsekvenser. (…) Ungdomar behöver känna sig fria att experimentera och göra misstag, men de behöver också känna till gränserna och konsekvenserna. Även om de vill vara självständiga behöver de fortfarande känna sig omhändertagna av de vuxna.” Detta skulle vara ett intressant område för mer forskning av ungdomars riskbeteende och vilken inverkan att spela videospel har på sådant beteende. Ger spelande av videospel mer medvetenhet om konsekvenser eller utlöser det riskfyllt beteende i verkliga livet? Kan gamifierade interaktiva böcker förbättra medvetenheten om risk och konskvenser? Samtidigt som det integrerar videospelens spänningsmoment? Författad av Författare av Learning Design in Practice for Everybody och utvecklare av SOE PublishingLab
Att ta risker – ett naturligt ungdomsbeteende
Ungdomars kognitiva utveckling – mer forskning krävs
LarsGöran Boström©