Universell design för lärande

Universell design för lärande

Universell design för lärandeUniversell Design för Lärande (UDL) är ett konceptuellt utbildningsramverk där tillgång är en formell princip snarare än ett tillägg. UDL är alltså ett tillvägagångssätt för tillgång till utbildning som är proaktiv snarare än reaktivt, vilket inte bara gynnar studenter med funktionshinder utan förbättrar tillgängligheten för alla studenter. Forskning visar konsekvent att UDL positivt påverkar studenternas uthållighet, kvarhållning och tillfredsställelse (Roberts et al., 2011). Som en förlängning av principerna för universell design inom arkitektur förbättrar UDL upplevelsen för dem med och utan funktionshinder, på samma sätt som sänkta trottoarkanter förbättrar tillgången inte bara till dem i rullstol utan också de på cyklar eller med kundvagnar eller rullande bagage (Tobin och Behling, 2018).

Enligt pionjärer inom UDL, Center for Applied Special Technology, är UDL “ett ramverk för att förbättra och optimera undervisning och lärande för alla människor baserat på vetenskapliga insikter om hur människor lär sig” (CAST, 2018). Från boende till design Enligt National Center for Education Statistics uppgav 19,4% av högskolestudenterna under läsåret 2015-2016 att de hade en funktionsnedsättning. Alla kurser kommer sannolikt att omfatta minst en student med funktionsnedsättning. Avsnitt 504 i Rehabilitation Act från 1973 och avdelning III i Americans with Disabilities Act kräver att universiteten tillhandahåller boende för högskolestudenter med registrerade funktionshinder.

Denna rättsliga skyldighet är dock en minimistandard, som förespråkare för UDL hävdar är otillräcklig, eftersom inte alla studenter med funktionshinder rapporterar sina funktionshinder och “vi har en etisk skyldighet att tillgodose behoven hos alla studenter – oavsett dokumenterad funktionsnedsättning – samtidigt som vi upprätthåller höga akademiska standarder” (Chandler et al., 2017, s. 152).

Kort sagt, den ökande mångfalden i studentkåren när det gäller bakgrunder, erfarenheter, sociala situationer och förmågor kräver ett bredare och mer flexibelt förhållningssätt till lärande design än vanligt i tidigare generationer av högre utbildning. Medan UDL-kurser fortfarande kan kräva boende för vissa studenter, hävdar forskare att UDL rör sig mot att minska eller eliminera sådana boenden genom att tillhandahålla globala lösningar på individuella utmaningar (Tobin och Behling, 2018). Detta skapar inte bara en mer rättvis miljö för studenter med funktionshinder, utan UDL-praxis gynnar också icke-funktionshindrade studenter.

Till exempel kan instruktörer ompröva om en tidsbetald examen med höga insatser är det enda (eller bästa sättet) för studenter att visa sina kunskaper. Om en summativ bedömning är möjlig som inte förlitar sig på tids- eller utrymmesbegränsningar (som en portfölj, presentation eller blogg) behöver instruktören inte fixa “boende” och kommer sannolikt att minska andra elevers testångest.

Ta ett annat vanligt exempel: dold textning på videor hjälper en rad personer – de med hörselnedsättning, andraspråksstuderande, de som tittar i bullriga miljöer (tänk på dold textning på TV-apparater i barer, restauranger eller trånga flygplatser) och de som tycker att en talares accent är utmanande. Attribut för själva videon kan göra bildtexter användbara. till exempel om högtalaren talar mycket snabbt eller om det finns mycket bakgrundsljud i inspelningen. UDL tar också hänsyn till studenternas motivation och preferenser. Till exempel, även om formatet i vissa kurser är uppgiften (till exempel i en affärsskrivningskurs kommer ett viktigt inlärningsmål att vara att skriva i konventionerna i vissa genrer), ofta dikteras karaktären hos studentartefakter av akademisk konvention snarare än noggrant övervägande av de flera sätt som studenter kan validera sina kunskaper på ett giltigt sätt.

UDL föreslår studentval där det är möjligt, så att studenterna är mer motiverade och har en känsla av att utföra sitt bästa arbete. Studenternas preferenser kan också relatera till deras liv utanför lärandet. En deltagare som till exempel är en arbetande förälder eller pendlare kanske inte har tid att sitta framför en dator för att visa PowerPoint-bilder eller en föreläsningskontur. Men om samma information kan förses med en ljudfil kan den studenten lära sig medan han gör hushållssysslor eller kör till campus.

Ramverk för Universell design för lärande

UDL efterlyser flera sätt att engagera sig, representera och agera och uttrycka sig. Följande riktlinjer diagram är från CAST. (För expansion av dessa kategorier se CAST:s webbplats).

UDL i praktiken

Även om UDL-ramverket är komplext förutsätter det inte att alla riktlinjer kan uppfyllas i alla aspekter av varje kurs (Tobin och Behling, 2018). Instruktörer bör tänka på UDL som ett kumulativt projekt: att genomföra små justeringar under många terminer ökar gradvis tillgängligheten för studenter. Forskare rekommenderar att instruktörer börjar med att använda UDL-ramverket för att ta itu med ett återkommande inlärningsproblem.

Om studenterna till exempel rutinmässigt har problem med att förstå ett koncept som förklaras av instruktören muntligt, kan en lärare använda lektionstid för eleverna för att förfina sin förståelse i små grupper (flera sätt att engagera sig) eller ge eleverna en video med visuella skildringar (flera sätt att representera). Mer allmän implementering av UDL-riktlinjer kan vara enkelt. Följande strategier konsolideras från Kennette och Wilson (2019); Lombardi, et al. (2018); Roberts, et al. (2011); (2018); (2006); Smith (2012); Rollbesättning (2018); och Centrum för universell design inom utbildning. Presentera information i mer än ett läge. Tobin och Behling (2018) kallar detta “plus-ett”-modellen.

I stället för att sträva efter att tillhandahålla alla möjliga lägen lägger du bara till ytterligare ett presentationssätt. Lägg till text i visuella objekt och vice versa. Ge eleverna tillgång till viktig information som kursplaner i flera format, inklusive både i tryck och online. Överväg att spela in föreläsningar eller göra PowerPoint-presentationer tillgängliga online, när så är lämpligt. Ge eleverna både skriftliga och talade instruktioner. För både hemuppgifter och aktiviteter i klassen, kommunicera till eleverna muntligt och skriftligt. Uppgiftsförväntningar kan också presenteras i flera lägen genom att ge deltagarna betygsstyrning, exempeluppgifter eller checklistor som bryter ned större uppgifter. Se till att deltagarna kan komma åt de format du anger. Se till att videor är textade eller innehåller transkriptioner, bilder inkluderar beskrivningar och digitala kopior av kursmaterial formateras för användning med teknik som skärmläsare.

Den senaste versionen av Microsoft Office innehåller en tillgänglighetskontroll under granskningsfliken, vilket kan få stora tillgänglighetsproblem, och OALA rekommenderar att du konsulterar biblioteket för att få hjälp med att skaffa läsbara PDF-filer. Förutom traditionella föreläsningar, låt eleverna engagera sig i kursmaterial genom att formellt göra anteckningar, diskussion, klassrumssvarssystem, små eller stora gruppaktiviteter, experiment eller andra praktiska aktiviteter eller onlineuppgifter (fler förslag för att engagera studenter finns i ATL: s interaktiva metodundervisningsguide). Koppla klassaktiviteter uttryckligen till inlärningsmål.

Lombardi, et al. (2018) föreslår “med hjälp av ett diagram med fyra kolumner, med hjälp av ett lärandemål för lektion/modul, aktiviteter, undervisningsmaterial, kursteknik och anteckningar, bedömningar och mätverktyg och övergripande kursmål” (s. 399). Andra strategier inkluderar att börja klass genom att presentera ett schema för dagens lektionssession och förklara dess relation till bredare kursmål. Ge eleverna viss kontroll över sina egna uppgifter. Detta kan inkludera att låta studenterna välja sina egna ämnen för ett papper eller projekt, skriva tester som ber studenterna att välja mellan flera uppsatsfrågor eller låta studenterna välja mellan skriftliga och multimediaformat för slutliga bedömda projekt. Använd flera bedömningsformer.

Detta kan inkludera både grupparbete och individuellt arbete, tester som använder en mängd olika format (flerval, uppsats, kort svar etc.), studiematerial, demonstrationer, portföljer, webbdesign, projekt eller presentationer. Ange i förekommande fall flera alternativ för studenter att visa sina kunskaper. Mer information om bedömning finns i Bedömning av studentinlärning och undervisning. Ge snabb feedback. Ge studenterna tillräckligt med tid att bearbeta, förstå och tillämpa feedback på sitt lärande. Precis som studenter kan behöva tid att förstå kursmaterial behöver de tid att förstå feedback de får om sitt arbete. Stödgemenskap mellan studenter.

Klassrumslayout och praxis påverkar samhället mellan studenterna, men Roberts et al. (2011) föreslår också användning av e-postgrupper, sociala nätverkswebbplatser eller chattrum så att studenterna kan kommunicera utanför klassen. Andra kurser kan dra nytta av valfria studie- eller granskningssessioner, diskussionsgrupper eller möten utanför klassen (Rose et al., 2006). Förslag på hur du främjar gemenskap i onlinekurser finns i Socialisering i onlinelärande. Ge studenterna möjligheter och tid att reflektera över sitt lärande och sätta upp mål för sig själva. Studenterna drar nytta av självreflektion. Att ge organiserad och strukturerad tid för självreflektion och oberoende målinställning hjälper till att skapa mer oberoende, måldrivna studenter.

Till exempel kräver vissa instruktörer, som Baylors Helen Harris, att studenterna lägger till sitt eget inlärningsmål till en kurs och arbetar med studenter på acceptabla bedömningar för det målet.

Kommentar:

Vi har utvecklat ett excellent verktyg och format för UDL i praktiken, interaQtive books, som utvecklas på vår plattform SOE PublishingLab. Formatet inkluderar mängder av interaktiva funktioner, multimedia, AR och gamification, där en interaQtive book kan distribueras och användas direkt i iReaders mobil, tablet eller dator. Klicka nedan för mer information:

SOE PublishingLab

interaQtive books

Learning Design in Practice for Everybody av LG Boström

 

Buy in Google Play Books

Click here

 

 


Sources to the story above:

Additional Resources Center for Applied Special Technology – Official UDL Guidelines

The ADA Coordinator at the Ohio State University – Fast Fact Guides References CAST (2018).

Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. Retrieved from http://udlguidelines.cast.org.

Chandler, R., Zaloudek, J., & Carlson, K. (2017). How Do You Intentionally Design to Maximize Success in the Academically Diverse Classroom? New Directions for Teaching and Learning, 2017(151), 151-169. https://doi.org/10.1002/tl.20254

Kennette, L. N. & Wilson, N.A. (2019). Universal Design for Learning (UDL): What Is

It and How Do I Implement It? Transformative Dialogues: Teaching & Learning Journal, 12(1), 1-7. Lombardi, A., Mcguire, J., & Tarconish, E. (2018). Promoting Inclusive Teaching among College Faculty: A Framework for Disability Service Providers (Practice Brief). Journal of Postsecondary Education and Disability, 31(4), 397-413. Roberts, K. D., Park, H. J., Brown, S., & Cook, B (2011). Universal Design for Instruction in Postsecondary Education: A Systematic Review of Empirically Based Articles. Journal of Postsecondary Education and Disability, 21(1), 5-15. Rogers-Shaw, C., Carr-Chellman, D., & Choi, J. (2018). Universal Design for Learning: Guidelines for Accessible Online Instruction. Adult Learning, 29(1), 20-31. https://doi.org/10.1177/1045159517735530

Rose, D., Harbour, W., Johnston, C., Daley, S., & Abarbanell, L. (2006). Universal Design for Learning in Postsecondary Education: Reflections on Principles and their Application. Journal of Postsecondary Education and Disability, 19(2), 135-151. Smith, F. (2012). Analyzing a College Course That Adheres to the Universal Design for Learning (UDL) Framework. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 12(3), 31-61. http://search.proquest.com/docview/1314310527/

Tobin, T., & Behling, K. (2018). Reach everyone, teach everyone: Universal design for learning in higher education. West Virginia University Press.