Människocentrerad utbildning avgörande enligt utbildningsstrateg

Människocentrerad utbildning avgörande enligt utbildningsstrateg

Människocentrerad utbildning avgörande enligt utbildningsstrategLyssna på storyn

{Play}

Oavsett om det är i utbildning eller på arbetsplatsen har COVID-19-pandemin orsakat betydande störningar, men också öppnat upp några stora möjligheter till förändring i hur människor arbetar tillsammans. Till exempel har organisationer som har letat efter sätt att bli mer flexibla, innovativa eller förändra sin kultur nu en unik möjlighet att omforma sina arbetssätt. Men för all rekvisita som teknikens roll får för att hjälpa skolor genom COVID-19 har människan – inte maskiner – varit det viktigaste genom att tillhandahålla vad programvara och hårdvara inte kan – empati och värme i en tid av oro och ångest.

Sophie Fenton är utbildningsstrateg på Amicus, ett utbildningskonsultföretag som har hjälpt skolor att upprätthålla en stark kultur av människocentrerad undervisning och lärande i denna hyper-digitala era. Fenton är utbildare, innovatör, skolgrundare, forskare och konsult och är specialiserad på skoldesign, läroplansanpassning och pedagogisk innovation. Efter en omfattande karriär inom undervisning och lärande fortsatte Fenton att vara med och grunda en innovativ skola i Williamstown 2016 och tillträdde senare en doktorandtjänst vid fakulteten för utbildning vid Monash 2018, med ett pedagogiskt fokus på människocentrerat lärande för den framväxande cyberfysiska världen. Fenton säger att människocentrerad utbildning i en tid då utbildning, och våra liv i stort, blir allt mer digitalt är mer kritisk än någonsin.

“Som utbildningsstrateg tänker jag storbild på detta och sedan zooma in”, säger Fenton till The Educator. “Den fjärde industriella revolutionens [4IR] tekniska utvecklingen av automatisering och A.I, blandade och uppslukande realiteter och molnbaserade cyberfysiska system förändrar väsentligt själva strukturen i den värld vi lever i och genom, vilket gör dem till drivkrafter för utbildningsförändring.”

Fenton säger att det finns en “utvecklande medvetenhet” om att denna värld är en värld där mänskligheten kan bli alltmer ifrågasatt.

“Utbildning har en grundläggande roll att spela i hur människor lever i och upplever den framväxande cyberfysiska världen, genom en djup förståelse för sig själva i förhållande till teknik”, säger hon. “Gonski’s Through Growth to Achievement: Report of the Review to Achieve Education Excellence in Australian Schools förespråkar fokus på kapacitetsbaserad undervisning. Konsekvenserna för människor kräver utbildning för att utrusta eleverna med kännedom om deras mänsklighet samt utveckla både den digitala och etiska förmåga som krävs för att leva konstruktiva liv i en värld av cyberfystisk teknik.”

Fenton sa att rektorer har en viktig roll att spela för att driva en mer människocentrerad skolkultur.

“Ett förhållningssätt är ett pedagogiskt perspektiv. När jag arbetar med utbildningsstrategi och forskning förstår jag att eftersom 4IR-världens föränderliga sammanhang påverkar utbildningen, brottas lärarna med hur man planerar undervisning och lärande på sätt som ger tydliga vägar för förståelse och engagemang med effekterna av dessa framväxande tekniker,” förklarade hon.

“Pedagogik är en guidebok för hur undervisning och lärande kan utformas, levereras och upplevas.”

Människocentrerad utbildning

Fenton sa att innovationerna i 4IR-världen kräver korrelerande pedagogisk innovation för att stödja lärare att genomföra de förändringar som krävs i utbildningen för att förbereda dagens elever för morgondagens värld.

“Och det som eleverna lär sig i läroplanen formar deras bredare syn på läroplanen och dolda läroplaner”, säger hon. – Så att införa ett pedagogiskt förhållningssätt som förstärker mänskligheten är ett sätt för rektorer att driva en mer människocentrerad skolkultur. Jag arbetar med skolor för att implementera människocentrerad inlärningspedagogik.”

För detta ändamål utvecklade Amicus “Touchline”, ett “människocentrerat designverktyg” som kan användas i alla sammanhang för att definiera och driva verklig förändring. Australian Research Councils projekt, “Innovativa lärmiljöer & Teacher Change ‘ (ILETC) listade nyligen Touchline i sin verktygslåda för skolor.

“Touchline är en metod, lite som en SWOT-analys, som ledare enkelt kan plocka upp och använda för att skapa en gemensam vision för den framtida skolkulturen och sedan göra det möjligt för den kulturen att bli verklig genom en sekvens av förändringar i inlärningsmiljön,” sa Fenton.

Metoden gör det möjligt för team att dela upp inlärningsmiljön i delar – inklusive den fysiska miljön men gå mycket längre än så i det övergripande sammanhang som skolan skapar för lärare, elever och andra.

“Med hjälp av några visuella konventioner [färgade hexagoner som kan sammanföras för att göra en plan], kan ett team bli mycket specifikt om att skapa ett nytt “status quo” som verkligen kommer att få deras människocentrerade ambitioner att förverkligas på mycket verkliga sätt, dag för dag.”


Lär mer om vår lärplattform för interaktiva böcker


Nya böcker i vår webbutik BiQStore

En fransman i Stockholm  Matresan genom Småland

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab