Kategori: <span>Integrerad storytelling</span>

Kategori: Integrerad storytelling

Media Industri 4.0 betyder människocentrerad evolution

Axel Roesler, biträdande professor i Interaktiv Design vid Washington State University, skriver på BigThink.com: “… världen av innovation är en värld i vilken människor definierar det som är nytt och accepterat och godtaget. Så, ja, mänsklig interaktion är grundläggande för nyskapande. Och, ja, återigen, 2000-talets innovation måste vara människovänlig.” God …

Social robot för forskning – Utvecklar mänsklig interaktion

Haru är en storögd robot utvecklad av Honda Research Institute som kan ta konceptet social robotik till nästa nivå. Där designen syftar till att skapa en känslomässig och uttrycksfull följeslagare för långsiktiga människor-robot-relationer med likheter mellan relationer mellan människor och husdjur. Haru är utformad både för telepresens och direkt kommunikation, …

Skolbarn interagerar med Social Robot om cybersäkerhet

University of Delaware introducerar nu Zenbo, en social robot som undervisar skolbarn om cybersäkerhet. Med fokus på att bli säkrare digitala medborgare och hur man skyddar information online. Zenbo är cirka 60 centimeter hög och använder förprogrammerade välkända barnberättelser, som Rödluvan, som anpassas till ämnet för inlärning. Syftet med konceptet …

Berättelser som motorer till Lärande och Utveckling

Therese Fowler skriver: “Berättelsens historia är inte bara den om underhållning för massorna utan också för råd, instruktion, och verktyg för att utmana status quo.” Med andra ord, bra berättelser berättade på ett engagerande sätt är som olja för hjärnan för att förbättra förutsättningarna för att rasera murar och öka förståelsen. …

UX Design nyckeln till att uppnå dina mål

Först av allt, behöver du utforma en ingång, en gyllene     öppning som uppfyller målgruppens preferenser och även engagerar sinnena på individnivå. Syfte, utfall och interaktivitet, men även unik estetik är viktiga, och samtidigt undvika att producera en kognitiv överbelastning för mottagaren. Speciellt eftersom det är i nästa steg …

Interaktiv innehållsmarknadsföring för ett nytt decennium

För mer än ett år sedan publicerades fyra korta artiklar om innehållsmarknadsföring i en serie av fem på eLearningworld.eu. Den femte artikeln som skulle vara en utvärdering av effektiva innehållsmarknadsföringsverktyg och tjänster publicerades emellertid inte. Detta för att efter att ha undersökt och testat flera sådana tycktes ingen uppfylla våra …

Bokens renässans med hjälp av digital teknik

De två föregående delarna om bokutgivning hämtade mestadels inspiration från bokbranschens omvandling vid industrisamhällets födelse där en av förgrundsgestalterna var Lars Johan Hierta. En annan, men som idag är mindre känd var Karl Kullberg, som bland mycket annat förfasades över det nya massmedielandskapets snuttifiering och menade att litteraturen var den …

Dags att uppgradera bokens format enligt forskningsstudie

En forskningsstudie baserad på University of Michigan undersökningsprojekt “Monitoring the Future” som har pågått sedan 1975 visar att endast 16% av amerikanska tonåringar läste böcker utanför skolutbildningen, medan antalet på 70-talet var 60%. TV och film visar en liknande minskning av uppmärksamhet från tonåringar. Samtidigt som sociala medier för många har …

Berättande och korta klipp: Fler yngre läser längre

Stora mängder korta meddelanden sköljer över oss. Mening och förståelse är åsidosatt till förmån för korta meddelanden. Utvecklingen av den digitala världen är med detta synsätt bara ännu ett steg i utvecklingen av industrisamhällets massproduktion och massmedier där kvantitet alltid är viktigare än kvalitet. Vid sidan av ny teknologi kritiseras …