Interaktiv bokdesign – research och fördelar

Interaktiv bokdesign – research och fördelar

Lyssna på storyn – Uppdaterad version!

{Play}

Interaktiv bokdesign är ett format där du kan mixa krafter från webben med krafter från bokens format. Där funktionalitet som du bör använda beror på syftet med den interaktiva boken. Möjligheterna att mixa olika medieformer och interaktiva funktioner är närmst oändliga. I denna anda, till support för sådana projekt har jag utvecklat ett välfungerande analysverktyg, 6iModellen. Den finns beskriven i min bok Learning Design in Practice for Everybody som nu även utgör grunden för demon till SOE PublishingLab i det interaktiva bokformatet.

SOE PublishingLab är en plattform där du kan skapa interaktiva böcker. I den kostnadsfria demon kan du lära och öva projekt management för interaktiva bokprojekt och andra kreativa projekt i en simulerad miljö. Du kan även registrera dig till Author Makerspace där du kan testa att utveckla dina interaktiva bokidéer kostnadsfritt. För mer information om premium medlemskap, klicka här..

I boken The shallow – What the Internet does to our brain går Nicholas Carr djupare in i detta ämne. Utifrån aktuell hjärnforskning framhäver han det faktum att användning av olika verktyg manuella som intellektuella förändrar hjärnans neurologiska struktur. Något som forskare redan på 1800-talet visade, men som under större delen av 1900-talet förnekades av forskarvärlden. Det var inte förrän något decennium före millennieskiftet som man slutligen slog fast att hjärnan slutar aldrig anpassa sig och förändras. Den söker ständigt efter bättre och effektivare metoder för att ersätta de gamla ineffektiva.

Interaktiv bokdesign – research och fördelar

En Arkaisk Webb

Webben är ett sådant omstörtande verktyg som erbjuder en effektivare metod, Carr skriver: min hjärna krävde att bli matad på det sätt webben matade den, det var inte min lästeknik som hade förändrats, utan mitt tänkesätt. Men förutom att webben medför en inspirerande miljön för läsande och lärande så uppkommer ett betydande problem. Med författarens ord:

”Försök läsa en bok samtidigt som du löser ett korsord; detta är den intellektuella miljön för internet.”

Interaktiv bokdesign som lösningen

Men tänk om du ompaketerade det? Tänk om “korsordet” eller andra former av aktiviteter var integrerade inne i det digitala innehållet, i det välkända bokformatet? Då skulle plötsligt webbens kaotiska miljö med mängder av olika former av interaktioner/distraktioner ha förvandlats till en engagerande kreativ miljö för inspiration, kunskaps/kompetens kreation och utveckling. För vid sidan av bokens kunskapsinnehåll och inspiration etc, så är den också en guide, en vägvisare, ett rättesnöre. I motsats till att “zappa” på webben har en interaktiv bok ett eller ofta flera syften och på samma gång kraften att återskapa de beroendeframkallande engagerande funktionerna som är WWW’s styrka.

Artikelförfattare
LarsGöran Boström©

SOE Publishinglab demo, makerspace och premium medlemskap
woman logo3 Interaktiv bokdesign – research och fördelar woman logo2 Interaktiv bokdesign – research och fördelar woman logo1 Interaktiv bokdesign – research och fördelar

Intresserad av att läsa mer AR-funktionerna? Klicka här och om SOE PublishingLab här

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab