Kategori: <span>Integrerad storytelling</span>

Kategori: Integrerad storytelling

Är det ett spel? Är det en bok? Med interaktiv fiktion online är svaret: JA

Lyssna på storyn {Play} Interaktiv fiktion har funnits i årtionden, men internet ger nya sätt att berätta historier där läsarna formar resultatet. För IRL undersöker Shanti Mathias hur kreatörer i Aotearoa utforskar formatet. Du har ett val. Du vägleder Māia, en krigare, som just har sett en vildsint mangā på …

Augmented Reality förändrar hur vi arbetar

Lyssna på storyn {Play} Det kan kännas ganska konstigt att använda ett digitalt medium i vardagen. Dessa koncept har utforskats i välkända filmer som Source Code, Blade Runner, Her, etc. Smartphones har också blivit allmänt använda i vardagen och under 2019 fanns det 2,5 miljarder smarttelefonanvändare över hela världen. Så …

Hantera kunskap och kreativitet i din organisation

Lyssna på storyn {Play} Vad skulle du föredra att investera i ett kunskapshanteringssystem eller krishantering? För när Faktor X slår till är man antingen förberedd med rätt kunskap i organisationen eller väntar kris. Jag antar att ditt svar är inriktat mot att hantera kunskap och kreativitet, om så är fallet, …

Berättandets ursprung ger nya bevis för en gemensam kulturhistoria

Lyssna på artikeln: [iqc id=”5″] Berättandets ursprung Kraften i en engagerande berättelse kan förändra världen eller hålla kvar den på sin inslagna väg. I detta perspektiv har sagor som har funnits i sekler visat sig vara en kraftfull tidlös källa för att påverka samhällen. Ny forskning från Durham University av …

Gamifiering i praktiken för Engagerande resultat

Lägg till spelmekanik med engagerande triggers som att utforska, få erkännande för insatser i realtid, stiga på rankingen på en Leaderboard, välja och förfina strategi, få ny kunskap och färdigheter är funktioner som interagerar med det mänskliga sinnet. Integrera sedan allt detta i ett verkligt scenario. Resultatet är gamifiering i …

Omvandla den platta e-boken till en uppslukande upplevelse

Det första decenniet av 2000-talet utgjorde barndomen av den platta e-boken. Den var i sitt utförande den tryckta boken i ett digitalt format med några ytterligare funktioner beroende på vilken e-läsare du använde. E-boken var fortfarande långt ifrån att dra nytta av digital teknik även på den tidens nivå. Författarna …

Neurovetenskap om Läsning av Skönlitteratur för framgång i arbetslivet

Flera artiklar här på eLearningworld har skrivits om vilka färdigheter som krävs i 2000-talets arbetsliv. Slutsatsen är att fokus kommer att vända sig mot mjuka färdigheter som självdisciplin, självmedvetenhet, kritiskt tänkande, kreativ problemlösning och empati. Men hur utvecklar och förbättrar man sådana färdigheter? Flera forskningsrapporter inom neurovetenskapen hävdar att läsning …