Nästa framsteg inom Augmented Reality kommer att lägga kraftfulla verktyg i konsumenternas händer

Nästa framsteg inom Augmented Reality kommer att lägga kraftfulla verktyg i konsumenternas händer

Nästa framsteg inom Augmented Reality kommer att lägga kraftfulla verktyg i konsumenternas händerAR har anlänt, designad och redo. Ikea har en app som låter dig se, på din telefon, hur en möbel skulle se ut i ditt hem. Splunk har en app som hjälper fältarbetare att reparera industriella system, få tillgång till prestandamått och reparationsinformation. Och någonstans, just nu, spelar någon fortfarande Pokémon Go. Men detta är bara början, mycket snart kommer AR att hjälpa konsumenterna att göra mer än möbelaffärer eller “fånga dem alla”.

Allt detta kräver att en designer noggrant skapar det virtuella innehållet. Devin Bhushan, AR engineering manager på Splunk, förväntar sig att genomsnittskonsumenten 2022 kommer att kunna göra högkvalitativt dynamiskt innehåll.

“Att behöva designers för att göra allt har varit den stora blockeraren för att låsa upp AR för varje företag och varje användningsområde.”

Sammy Lee, huvudproduktchef för Splunk AR, håller med om att demokratiseringen och kommodifieringen av innehållsskapande är nära förestående:

“Apple har redan detta API för att ta foton och sedan skapa en modell offline på ett nytt m1-chip. Allt detta tar en minut eller två, sedan produceras denna perfekta 3D-modell som ser ut som om en designer har tillbringat veckor med att ta fram den.

Nästa framsteg inom Augmented Reality

Med tekniken på plats kommer AR att slå till mot sociala plattformar från och med nästa år. Övervinna flaskhalsar där utrullningen av 5G kommer att ge den nödvändiga bandbredden.

“För att komma till högkvalitativa modeller behöver vi bandbredden som 5G kommer att leverera”, säger Lee. “Fram till dess är detta experimentåret för innehållsskapande.”

Så kommer vi alla att ha vår personliga uppsättning AR-glasögon eller andra heads up display (HUD) nästa år? Närapå. Bhushan tror att det tar två eller tre år till.

“Den första versionen av AR-glasögon kommer att vara en liten uppgradering av HUD som Google Glass gjorde 2013,” säger han

Han pekar på ett antal potentiella begränsningar för att skapa stora, uppslukande AR-upplevelser på glasögon. Som ett resultat kommer glasögon förmodligen att fungera som en skärm i kombination med din telefon, och utbytet av data från headset till telefon kan vara en kvalitetsnedsättande datapunkt, vilket gör det svårt att visualisera stora eller komplexa 3D-modeller. Lee håller med om att tidiga enheter kommer att ha begränsningar. Om vi får AR-glasögon snart kommer vi inte att se 3D-modeller av allt och allt. Han säger:

“Det kommer att bli mer av en mindre AR-upplevelse tills vidare. Kanske ser du vägbeskrivningar eller en Pikachu, men det är mer ett konceptbevis.”

Att besvara frågan – varför?

Från konsumenter till företag Ubiquity kommer inte att räcka för att få AR in i företagen, noterar Jesse Chor, Splunks VP för teknik för plattformsupplevelser. När vi kommer förbi den tekniska frågan om hur man tar AR till en organisation, kommer vi bättre ha löst frågan om varför.

“AR måste fokusera på vad slutanvändaren verkligen behöver åstadkomma”, säger Chor. “Det handlar om att utöka verkliga upplevelser med digital information, men viktigast av allt måste den informationen vara användbar.”

Splunks produkt- och teknikchef Shawn Bice tror att AR kommer att leverera.

“Det kommer att förbättra en kunds upplevelse av data avsevärt”, säger han.

Tänk dig att ge en tekniker på fältet möjlighet att verkligen förstå och snabbt fixa en viktig utrustning med tekniska diagram och ett 3D-perspektiv på reservdelar.

“Eller tänk på en lantmätare eller skattebedömare som undersöker mycket – siktar en telefonkamera på fastigheten för att ansluta den fysiska och digitala världen – det här kan innebära grundläggande förändringar.”

För fler prognoser för 2022 om digital teknik och ledarskap inom framväxande teknik-, säkerhets-, IT- och offentliga utrymmen, se sidan Splunk 2022 Predictions.

_______________________________

Kraften i Augmented Reality är något som vi på eLearningworld Europe AB upptäckte för flera år sedan. Nu när de stora möjligheterna närmar sig en mer användarvänlig design har vi börjat utveckla den andra versionen av vår AR-lösning för SOE PublishingLab-plattformen för interaktiva böcker. Inslag från den första versionen hittar du t.ex. i boken “En Fransman i Stockholm 1844-45” och den engelska versionen av boken med alla AR-funktioner kommer att lanseras under de kommande veckorna.