Learning Agility – Bli en agil studerande för framgång i den digitala tidsåldern

Learning Agility – Bli en agil studerande för framgång i den digitala tidsåldern

Learning Agility - Bli en agil studerande för framgång i den digitala tidsåldernLyssna på storyn

{Play}

VUCA, en term som först beskrevs 1985 av ekonomer och universitetsprofessorer Warren Bennis och Burt Nanus, används ofta för att karakterisera den digitala tidsåldern. VUCA står för Volatilitet, Osäkerhet, Komplexitet och Tvetydighet. I den här världen förändras saker i en takt som är svår för en individ och en organisation att hänga med. Teknikuppdatering sker mycket snabbare, och de kunder som är vana vid den produkt- och kundupplevelse som tillhandahålls av digitala företag kräver liknande produktinnovation och erfarenhet från företag i alla branscher.

Individer måste vara relevanta och konkurrera med både den digitalt infödda Gen Z-generationen och maskiner / mjukvarurobotar som blir vanliga på arbetsplatser. I den digitala världen är det inte längre ett alternativ att vara relevant endast baserat på din tidigare utbildning och erfarenhet. Framgångsrika individer i denna digitala ekonomi är de som inte bara lär sig nya tekniska och professionella färdigheter utan de som har rätt attityd och tankesätt att lära sig. Med andra ord är dessa agila studerande med förmågan och tankesättet att lära sig, avlära sig och lära om och tillämpa sitt lärande och få snabb feedback.

“Framtidens analfabet är inte de som inte kan läsa eller skriva utan de som inte kan lära sig, avlära sig och lära om.” – Alvin Toffler, Futurist

Vad är en agil studerade, och varför är det så viktigt nu?

Den vanligaste definitionen av Learning Agility är “förmågan att kontinuerligt och snabbt lära sig, avlära sig och lära om mentala modeller och praxis från en mängd olika erfarenheter, människor och källor för att tillämpa det lärandet i nya och föränderliga sammanhang för att uppnå önskade resultat.”

Alltför många människor tillskriver framgång i den digitala ekonomin till kontinuerligt lärande och kompetenshöjning. Att lära sig agility handlar inte bara om kontinuerligt lärande, men det är lika viktigt att lära sig beteenden och tankesätt som inte längre är relevanta, lära av en mängd olika källor och erfarenheter och tillämpa det lärandet i verkliga situationer och få snabb feedback.

Ett enkelt sätt att representera Learning Agility är att se det som en kombination av inlärningsförmåga + vilja / motivation att lära sig kontinuerligt. Medan inlärningsförmåga är en kognitiv kompetens (IQ), är vilja / motivation att lära sig en beteendekompetens. Vissa människor kan lära sig saker snabbare och snabbare, och var och en har ett unikt sätt att lära sig nya saker. Men även om du är någon med en mycket hög förmåga att lära sig saker snabbare, om du inte har viljan och attityden att lära av din erfarenhet och olika källor, kommer din inlärningsrörlighet att begränsas.

Hur kan en individ utveckla Learning Agility och bli en agil studerande?

För att en individ ska bli en agil studerande är det viktigt att fokusera på beteendeaspekterna. Det finns många tanke- och forskningsskolor för att utveckla lärande smidighet. Jag har sammanfattat mina lärdomar under dessa fyra steg som täcker de väsentliga elementen för att utveckla inlärningsrörlighet.

  1. Lär dig att lära

Vi kan inte lösa ett problem genom att använda samma tänkande som skapade det. — Albert Einstein

När tekiken och de yrkesfärdigheter som krävs för att lyckas i den digitala tidsåldern snabbt förändras räcker det inte att bara fortsätta förvärva ny kunskap. Verklig framgång är att tillämpa den kunskapen för att uppnå önskat resultat. Oftare är utmaningen med att tillämpa nya färdigheter vår oförmåga att släppa gamla beteenden och tankesätt, vilket begränsar våra framsteg. Det finns ett behov av att lära sig färdigheter, beteenden och tankesätt som begränsar dina framsteg i den digitala världen. Ett typiskt exempel är att implementera Agile- eller DevOps-processen i en äldre organisation som är van vid den traditionella vattenfallsmodellen för mjukvaruutveckling. Företag spenderar mycket pengar och ansträngning på att utbilda teamet och ledarna på Agile och DevOps, men många projekt misslyckas fortfarande eftersom människor försöker tillämpa den nya processen ovanpå den befintliga vattenfallsmodellen. Medan utvecklingen följer en sprintbaserad metod följer kravens slutförande, uppskattning och produktions distributionsfrekvens fortfarande vattenfallsmodellen. Detta är ett typiskt exempel på människor som utbildas i nya metoder och verktyg men inte vill lära sig gamla utvecklingsmetoder. Resultatet blir ett resultat som inte uppfyller förväntningarna hos verksamheten och kunderna. En viktig färdighet att utveckla är att bli medveten om tankesätt och beteenden som inte längre är giltiga i det aktuella scenariot och ta en medveten ansträngning för att lära sig och släppa sådana beteenden, tankesätt och färdigheter.

  1. Lär dig att lära om

Den enda färdighet som kommer att vara viktig på 2000-talet är förmågan att lära sig nya färdigheter. Allt annat kommer att bli föråldrat med tiden. – Peter Drucker

Efter att ha lärt sig beteenden och tankesätt som inte behövs för situationen är nästa steg att leta efter möjligheter att lära sig nya färdigheter. Digital teknik och de färdigheter som individer behöver för att lyckas i den digitala världen är fortfarande under utveckling. Hur vi förvärvar nya färdigheter har förändrats mycket på senare tid, med mer lärande online. Men fokus fortsätter att ligga på kompetensförvärv genom formell utbildning och utbildning genom online-universitetsutbildning eller online MOOC. Med tanke på förändringstakten kommer det inte att räcka med några möjligheter till formell utbildning. Förutom formell utbildning inriktad på tekniska eller yrkesmässiga färdigheter finns det ett växande behov av att få en bredare förståelse för de grundläggande begreppen. Även om det till exempel är viktigt att lära sig en specifik molnteknik som AWS, Azure eller GCP, hjälper det till att förstå programvaruarkitektur och molnarkitektur i allmänhet så att alla nya molnteknikkunskaper kan förvärvas enkelt även om tekniken förändras.

På samma sätt finns det för yrkesfärdigheter vanliga mentala modeller som kan tillämpas i olika situationer. Dessa modeller har stått emot tidstestet under de industriella revolutionerna från Industri 1.0 till Industri 4.0. Med så snabba förändringar i teknik och miljö är det utmanande att hitta experter med årtionden av erfarenhet av att implementera digitala program. Den viktigaste aspekten av lärande i sådana scenarier är att ha en informell eller formell gemenskap av yrkesverksamma som kan göra det möjligt att nätverka och samarbeta, möjligheter att lära av varandras kollektiva erfarenheter. Dessutom spelar mångfald av kunskap, kultur och tankar en lika viktig roll i lärandet för den digitala tidsåldern. Detta ger individer en fördel att utveckla den kunskap som krävs för att implementera digitala produkter och tjänster för olika kunder.

  1. Lär dig att agera ledare

Säg till människor att tänka annorlunda, och de kommer att agera annorlunda. Detta är en villfarelse som faktiskt måste vara oförtjänt. Sättet att tänka annorlunda är att agera annorlunda.  Barry O’Reilly, affärsrådgivare och författare till ”Unlearning”

I sin bästsäljare, “Outliers”, populariserade Malcolm Gladwell idén att det i allmänhet tar 10 000 timmars övning att bli expert på en viss färdighet. I den digitala tidsåldern har individer inte lyxen att vänta på att bli expert genom att öva i 10 000 timmar innan de tillämpar sina färdigheter. Nyckeln är att börja tillämpa ditt lärande omedelbart genom att experimentera och skapa en individuell version av en minsta livskraftig produkt (MVP) i det aktuella jobbet eller som ett sidoprojekt och lära av denna erfarenhet. Det är också viktigt att utmana dig själv genom att gå ut ur din komfortzon och ta risker som kan åtgärdas innan det är för sent i spelet. Flexibilitet och snabbhet är av största vikt när du tillämpar de nya färdigheterna. Flexibilitet handlar om att vara anpassningsbar, inte stel när man försöker något för första gången och få feedback så snart som möjligt. Att lära sig en ny färdighet och tillämpa färdigheten i verkliga livet liknar agil produktutveckling. Vi behöver ha kortare sprintar, utföra en MVP, tillämpa färdigheterna, få snabb feedback, lära av feedbacken och korrigera kursen för vidare inlärning. Den gyllene regeln här är att följa vad John Maxwell (berömd amerikansk författare) sa,

“Misslyckas tidigt, misslyckas ofta, men misslyckas framåt.”

  1. Lär dig att reflektera

Vi lär oss inte av erfarenhet. Vi lär oss av att reflektera över erfarenhet.  – John Dewey, amerikansk filosof och utbildningsreformator

Som alla andra kontinuerliga förbättringsprocesser är en feedbackloop avgörande för att utveckla inlärningsrörlighet. Den här feedbackloopen skapas av feedback från andra eller genom självreflektion. Självkännedom är avgörande för en framgångsrik reflektion, och det inkluderar medvetenhet om ens styrkor, svagheter, förbättringsområden och tankesätt. Det är viktigt att vara medveten om beteenden och tankesätt som kan lura som en styrka. Dessa beteenden och tankesätt som hjälpte en individ att lyckas i det förflutna och kommer att skapa en mental blockering att göra samma sak igen och hjälper dig inte att lyckas i framtiden.

Mod och ödmjukhet är nyckeln till att identifiera dessa falska styrkor. Att utveckla mindfulness-tekniker som meditation, journalföring etc. hjälper till att utveckla rätt självmedvetenhet. En annan viktig skadlig faktor för att bli en agil studerande är ett defensivt tankesätt. Nyfikenhet och öppenhet för att lära sig nya saker från alla möjliga källor är nyckelfaktorer för att utveckla inlärningsrörlighet. Ett defensivt tänkesätt kommer att hindra en individ från att acceptera feedbacken i rätt anda och kommer bara att få dem att rättfärdiga sina handlingar. Oftast utlöstes dessa åtgärder från ett gammalt tankesätt som inte längre är relevant. Som filosofen Eric Hoffer sa:

“I en tid av drastisk förändring är det de studerande som ärver framtiden. De lärda är vanligtvis utrustade för att leva i en värld som inte längre existerar.”

Vi lever i en digital tid som kännetecknas av drastiska förändringar i teknik, konsumentbeteenden, behov etc. Det räcker inte längre att vara en lärd individ utan en agil och kontinuerlig studerande för att förbli relevant. Att lära sig agility är en nyckelfärdighet att utveckla för att vara en agil studerade. Vad gör du för att bli en agil studerande? Dela gärna med dig av dina kommentarer och tankar.


Lär mer om vår lärplattform för interaktiva böcker


Nya böcker i vår webbutik BiQStore

En fransman i Stockholm  Matresan genom Småland

 

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab