Träningsprogram med Konkurrens och Gamifiering som drivkrafter

Träningsprogram med Konkurrens och Gamifiering som drivkrafter

Träningsprogram med Konkurrens och Gamifiering som drivkrafter

Lyssna på storyn

{Play}

Forskning från Penn Medicine och Deloitte Consulting LLP som använde ett beteendemässigt utformat gamification program för att förbättra träningsnivån. Forskarna fann att konkurrens var mer engagerande för att öka de dagliga stegräkningen än support eller samarbete. Fokus riktades på att kombinera beteendemässiga insikter från spelelement, och sociala element eller konkurrens för att förbättra resultaten i en arbetsplats fysiska träningsprogram. Och också effekterna av att använda wearables för att förbättra välmåendet. Mitesh Patel, MD, MBA, chef för Penn Medicines Nudge Unit och biträdande professor i medicin och hälsovård, kommenterar resultatet av forskningen på följande sätt:

”Vi fann att ett beteendemässigt utformat gamification-program ledde till betydande ökningar av fysisk aktivitet jämfört med en kontrollgrupp som använde wearables utan gamification. Under den nio månaders undersökningen gick den genomsnittliga personen i konkurrens-armen cirka 100 miles mer än den genomsnittliga personen i kontrollgruppen.”

Träningsprogram

I forskningsprogrammet ingick 600 anställda från Deloitte från hela USA. Alla deltagare hade klassificerats som överviktiga och fick personligt anpassade stegmål. Förutom att använda wearables byggdes också fokusgrupper kring ett socialt element, en social och en konkurrensinriktad och en kontrollgrupp. Tre månader efter att programmet hade avslutats fortsatte bara den konkurrensinriktade gruppen att öka sitt stegantal. Patel fortsätter:

”De flesta interventioner är utformade som en-storlek-passar-alla, där en enda intervention används till en stor befolkning. Även om programmet i allmänhet fungerar, så gynnas många deltagare inte. Vårt nästa steg är att använda data från denna undersökning för att utveckla beteendeprofiler som kan användas i framtiden för att matcha rätt intervention till rätt person.”

Författad av
LarsGöran Boström©

Integrated Gamification features in Interactive Books and the platform Storyteller on eLearningworld – Learn more about the PublishingLab-services and OnDemand-services


Nya böcker i vår webbutik BiQStore

Matresan genom Småland av LarsGöran Boström   En fransman i Stockholm 1844-45 av François Rouel

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab