Hur digital pedagogik kan förbättra studerandes lärande – senaste nyheterna

Hur digital pedagogik kan förbättra studerandes lärande – senaste nyheterna

Lyssna på storyn

{Play}

En ny studie publicerad i tidskriften “Educational Technology Research and Development” har funnit att digital pedagogik avsevärt kan förbättra studerandes lärande. Studien, som genomfördes av forskare vid University of California, Berkeley, fann att studerande som undervisades med hjälp av digital pedagogik fick betydligt högre poäng på prov än studerande som undervisades med traditionella metoder.

Studiens författare anser att resultaten har viktiga konsekvenser för framtidens utbildning. De hävdar att digital pedagogik kan hjälpa till att anpassa lärandet, göra det mer engagerande och ge studerande fler möjligheter till praktik och feedback.

Hur digital pedagogik kan förbättra studerandes lärande - senaste nyheterna

UNESCO lanserar ny verktygslåda om digital pedagogik

FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO) har lanserat en ny verktygslåda om digital pedagogik. Verktygslådan, som är tillgänglig online, ger lärare resurser och vägledning om hur man använder digital teknik för att förbättra undervisning och lärande.

Verktygslådan innehåller en mängd olika resurser, såsom fallstudier, lektionsplaneringar och videor. Den ger också lärare tips om hur man väljer rätt digitala verktyg för sina behov, hur man integrerar digital teknik i sin undervisning och hur man bedömer studenters lärande.

Google tillkännager nytt initiativ för att stödja digital pedagogik

Google har tillkännagett ett nytt initiativ för att stödja digital pedagogik. Initiativet, kallat “Google for Education: Digital Pedagogy”, ger lärare resurser och utbildning om hur man använder Googles produkter och tjänster för att förbättra undervisning och lärande.

Initiativet inkluderar en mängd olika resurser, såsom onlinekurser, webbseminarier och fallstudier. Det ger också lärare tillgång till Googles produkter och tjänster, som Google Classroom, Google Docs och Google Slides.

Andra nyheter:

  • En ny studie har funnit att användning av virtuell verklighet (VR) kan hjälpa studerande att lära sig mer effektivt. Studien, utförd av forskare vid Stanford University, fann att studenter som använde VR för att lära sig om människokroppen kunde memorera mer information än studenter som lärde sig om samma ämne med hjälp av traditionella läroböcker.
  • Ett nytt forskningsprojekt pågår för att utforska användningen av sociala medier i klassrummet. Projektet, kallat “The Social Learning Lab”, genomförs av forskare vid University of California, Berkeley. Projektet syftar till att studera hur sociala medier kan användas för att främja samarbete och engagemang bland studenter.
  • Lär om Lärande Design och interaktiva böcker i SOE PublishingLabs Learning Centre kostnadsfritt, ingen login krävs. Materialet bygger på boken Learning Design in Practice for Everybody av LarsGöran Boström.
eLearningworld Nyheter

Nya tjänster från B-InteraQtive Publishing

Rådgivning Digital Lärande Design

Rådgivning Digital Lärande Design

Kunskapshantering & Storytelling

interaQtive Books on demand

Klicka för mer information och kontakt

Blogginlägg om tjänsterna: Berättandets konst för Organisatorisk Tillväxt till en ny nivå

Mer om SOE PublishingLab

Services from eLearningworld Europe AB

Soe Publishinglab Learning Centre

FREE Learning Centre for interactive book development and UX design in general. The Learning Centre is open, no registration or login will be required.

Click to find out more 

Klicka för mer information om vårt Learning Centre på vår företagsblogg

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab