AR nästa transformativa teknik

AR nästa transformativa teknik

Lyssna på storyn

{Play}

Enkelt uttryckt bidrar AR i den verkliga världen med ett extra lager av virtuella funktioner eller innehåll. Med denna utgångspunkt kan Augmented Reality användas på flera sätt. Dessa inkluderar smartphone-kameror för att uppfatta och visa filter och AR-glasögon som kombinerar datorvisualisering med naturliga miljöer. Den verkliga världen är grunden för en AR-upplevelse, som helt enkelt förstärks av denna teknik. Från dessa förutsättningar påståendet med – AR nästa transformativa teknik – är inte alltför riskfyllt..

AR nästa transformativa teknik

Augmented Reality i vårt dagliga liv

Augmented Reality var inte ett vanligt inslag i vårt dagliga liv. Men när pandemin slog till förändrades allt detta. Från att vara instängda hemma på grund av viruset kunde vi nu arbeta, lära och bli underhållna hemma! Ännu viktigare är att vårt perspektiv på Augmented Reality tog en 180° sväng under denna period. Från att ha betraktats som en lyx- eller fritidsprodukt började det ses som något av en nödvändighet. I slutändan blev det ett uttryck för hur du ville leva i den här världen med den här funktionen som skulle förbättra ditt liv med uppslukande upplevelser. Några av de viktigaste användningsfallen i AR involverar visualisering, notering och berättande; vilket gör det mycket eftertraktat.

Branscher som innehåller Augmented Reality

Några av de vanligaste applikationerna av Augmented Reality i vårt dagliga liv inkluderar Snapchat, Pokémon Go och IKEA Place. Populariteten för dessa appar har gjort att många branscher intresserat sig för augmented reality, inklusive fordonsindustrin som nu är mogen för innovation, och det är så Augmented Reality kom att revolutionera branschen. De främsta fordonstillverkarna investerar kontinuerligt miljoner i utvecklingen av AR-system för fordon. Och resultaten talar för sig själva.

AR-HUDs (heads-up display) i fordon bidrar till att öka trafiksäkerheten eftersom de kan projicera viktig information som säkerhetsvarningar, fordonets hastighet och fordonets system.  Dessutom kan AR också användas av förare som en virtuell assistent för bilunderhåll när det gäller oljebyte och kontroll av däcktrycket.

En av de främsta anledningarna till att detaljhandeln antar Augmented Reality är utsikterna till ökat varumärkesengagemang och högre försäljning. Varumärken använder också förstärkt verklighet för produktdemonstrationer och spännande förpackningar. Dessutom kan detaljhandelsmärken också använda AR för att utbilda anställda om sina produkter och tjänster. Att använda Augmented Reality ökar också beslutsfattandet för köp bland konsumenterna, samtidigt som returerna minskar.

AR nästa transformativa teknik i utbildning

Att använda Augmented Reality i utbildningen hjälper eleverna att engagera sig bättre i ämnet, vilket förstärktes under pandemin. Det stimulerar och förbättrar den traditionella utbildningsprocessen genom att lägga till ett lager av visuellt lärande. En av de bästa aspekterna av att använda förstärkt verklighet för utbildning är att den kan användas av alla som har en smartphone, oavsett ekonomiska begränsningar, plats eller ålder.

Och Google är Google, de har redan gått in i detta område också. På grund av pandemin kunde skolbarn inte åka på skolresor. Så Google kom med en lösning där barn kunde åka på virtuella studieresor för inspirerande lärande, och det kan vara allt från museer till att rentav åka till Mars. Visst låter det fantastiskt?

Även finanssektorn ser fram emot möjligheterna kring Augmented Reality. Några av användningsområdena inkluderar AR-aktiverade bankkort som låter dig se dina bankkontouppgifter som att kontrollera saldo och senaste transaktioner.

Förlagsbranschen införlivar Augmented Reality för att dra till sig de yngre generationerna samtidigt som engagemanget ökar. De uppnår detta med hjälp av AR-utskriftsannonser som innehåller direkta inköpslänkar samtidigt som de lockar konsumenter med prenumerationsmodeller för speciellt AR-innehåll.

Ett av de mest spännande användningsfallen för augmented reality i publicering är dess tillämpning i popup-böcker. Popup-böcker har funnits ganska länge, men nu visas popup-fönster i 3D och bilderna rör sig, vilket gör det mycket interaktivt och engagerande. Ett aktuellt exempel är samarbetet mellan H&M och designern Simone Rocha, där influencers skickades AR pop-up böcker med konstverk av Faye Wei Wei.


eLearningworld tjänster – interaktiva böcker med Gamification och AR

SOE PublishingLab to create Interactive Books

Mer information om SOE PublishingLab 

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab