Lärande i en Augmented Reality-miljö

Lärande i en Augmented Reality-miljö

Lärande i en Augmented Reality-miljöHur kan du förbättra skolutbildningen med augmented reality-lektioner? Skolor som använder flipped classroom i Österrike vill 90 procent fortsätta använda denna pedagogik. Samma undersökning i ämnet visar att t.ex. matematik och engelska har förbättrats dramatiskt genom att vända klassrummet upp och ner. Några av fördelarna är att tid och rum utökas liksom möjligheten att få mer individanpassade undervisnings- och inlärningsmöjligheter i klassrummet.

Lektioner i en Augmented Reality-miljö

Ett exempel är Josef Buchner, lärare i historia, psykologi/filosofi och informations- och kommunikationsteknik vid Gymnastiksalen Polgarstraße i Wien, som genom att utveckla det flipped classroom ännu ett steg har infört så kallade augmented reality-lektioner, där eleverna använder sina smartphones för projekt- och stationsarbete. Metoden baseras på förberedda arbetsmaterial för illustration. När eleverna skannar dem med sina smartphones med QR-koder öppnas bilder, videor eller texter för att utföra respektive uppgifter, till vilka ytterligare utbildningsorienterade uppgifter är anslutna. Resultatet blir ett allt mer aktivt deltagande av studenterna, som till exempel kan väcka bilder till liv.

Yrkesutbildning i Augmented Reality-miljö

Som den regering som först introducerade Industri 4.0, genomför den tyska regeringen sedan några år tillbaka Utbildning 4.0 i praktiken. Fokus ligger på att stödja användningen av virtual reality- och augmented reality-teknik för att förbättra visualiseringen och lärandet genom att förbättra förutsättningarna för yrkesutbildning och öka förståelsen. Thomas Rachel, statssekreterare vid det federala utbildnings- och forskningsministeriet kommenterar på följande sätt:

”Utbildning 4.0 öppnar nya möjligheter i framtidens arbetsmiljöer. Som vi vill använda för välutbildade yrkesarbetande för en fortsättningsvis stark utbildningstradition i Tyskland.”

Objekt som berättar historier

Tänk om din favoritsoffa kunde berätta sin historia, eller kanske ditt köksbord? Med maskininlärning i en augmented reality-miljö är det möjligt. Ett exempel är AR-appar som när du pekar telefonen på ett visst objekt, t.ex. din favoritsoffa, producerar relaterad information, inklusive information från maskininlärningsdata. Och vad händer om du hittar en sådan produkt i en secondhandbutik, föreställ dig shoppingupplevelsen med AR-förstärkta föremål. Men också de problem som kan uppstå.

Författad av
LarsGoran Bostrom©

Författare till boken “Learning Design in Practice for Everybody”  och grundare av eLearningworld Europe AB. Och även utvecklaren av  SOE PublishingLab  – en ny plattform för integrerat berättande i  interaktiva böcker med augmented reality-funktioner.


Nya tryckta böcker från B-InteraQtive Publishing med AR-funktioner

Matresan genom Småland     En fransman i Stockholm

Intresserad av att läsa mer AR-funktionerna? Klicka här