Skapa nyfikenhet – Konsten att bli en interaktiv berättare Del 1

Skapa nyfikenhet – Konsten att bli en interaktiv berättare Del 1

Skapa nyfikenhet - Konsten att bli en interaktiv berättare Del 1Att skapa nyfikenhet är att bygga broar mellan det man redan vet och det man vill veta. Motorn för nyfikenhet är baserat interaktivitet som kan utformas med ett närmast obegränsat antal metoder, design och tekniker.  Detta kan betyda interaktiviteten mellan läsaren och den tryckta berättelsen, mellan mottagaren och en video- eller ljudsekvens, eller att faktiskt själv interagera i eller med innehållet på olika sätt. Det är i denna interaktivitet som berättelsens kraft och magi uppstår.

Bemästra berättelsens kraft

Många människor bär på denna dröm att upptäcka om de själva kan bemästra berättelsens kraft. Då berättaren även är utbildare, som genom att lära ut om steg ett i berättelsen ska få läsaren att vilja veta mer i steg två. Detta betyder att du som utbildaren/berättaren ska fylla läsarens sinnen med nyfikenhet som leder vidare till engagemang och så vidare till att lära och en ny erfarenhet.

Skapa nyfikenhet som utbildare och interaktiv berättare

Så vad skulle du vilja berätta om? Vad skulle du vilja lära ut? Författaren och nobelpristagaren Orhan Pamuk säger följande om målet med sitt eget berättande:

”Jag ser mig själv som Istanbuls berättare. Mina ämnen berör min stad. Jag ser det som mitt jobb att undersöka gömda mönster i min stads hemliga hörn, dess dunkla, mystiska platser, sakerna jag älskar.”

Med andra ord, berätta berättelserna eller utbilda om det okända i en välkänd miljö. Filmregissören och manusförfattaren James Cameron tar upp samma tema när han säger:

“Jag är en berättare, det är vad utforskande egentligen handlar om. Åka till platser där andra inte har varit och återvända för att berätta en berättelse de inte har hört förut.”

Ja, utforskning, är en viktig del i mixen för en utbildare och berättare. Mer om detta följer i del 2 i denna artikelserie på eLearningworld.

Vilken är din roll som berättare? Vad ska ditt personliga varumärke innehålla? Vad vill du att din publik ska undersöka? Vilka mervärden ger din berättelse? Vad ska skapa nyfikenhet? Detta är några av de frågor som du bör överväga som en interaktiv berättare och som kommer att undersökas vidare i del 2.

Författad av
LarsGöran Boström©

Mer om att bli en interaktiv berättare för att skapa nyfikenhet

att bli en interaktiv berättare

Tjänst: Bli en interaQtive författare

Blogginlägg: Interaktifierade böcker – integrerat berättande och lärande

Blogginlägg: Interaktiva barnböcker – uppmuntrande, pedagogiska och kul

Service: SOE PublishingLab