Ett forskningsprojekt vid Helsingfors Universitet fokuserar på användningen av Augmented Reality (AR) teknik för lärande. Det är riktat mot de motiverande och kognitiva aspekterna och visar lovande resultat. Resultatet är baserat på 12-åriga finländska elever, sammanlagt 146 deltagare, som besökte en utställning på ett vetenskapscentrum. Professor Hannu Salmi från Helsingfors Universitet kommenterar:
“Flera IKT-baserade utbildningsmaterial är gammaldags. Där textböcker bara har omvandlats till digital form. Men genom den senaste tekniken som AR erbjuder en helt ny typ av lärande lösningar som inte bara att transporterar gammal kunskap till ett nytt format. Vårt team har utvecklat tydligt definierade fenomen som molekylers rörelse i gaser, gravitation, ljudvågor, eller en flygplanvinges fysik. Detta är inte bara för att lära sig kunskapsbaserade fakta, men lärande genom att göra, för att göra observationer utvecklar färdigheter – lära sig att lära, liksom.”
Skillnaden mellan Augmented Reality och Virtual Reality (VR) är att VR är en miljö med helt virtuell illusion. Medan AR innehåller element av både virtuella och visuella element i den verkliga fysiska miljön. AR ger både motiverande fördelar, särskilt för vanligtvis lågpresterande elever. Men också kognitiva utmaningar på olika sätt för både låg- och högpresterande elever visar forskningsresultaten.
Författad av
LarsGöran Boström©
Storyteller PublishingLab – utvecklar AR
Läs mer om våra Storyteller On Demand-tjänster och Storyteller PublishingLab och interaQtive-böcker
Öppnar i ny tab