Hundratals lärare i New York deltog i vidareutbildning i datavetenskap för hela grundskolan i augusti vid CS Institute och dess CS4All-initiativ. Hittills har 1900 lärare från 800 skolor fått utbildning i datavetenskap sedan lanseringen 2015. Som ett resultat så lärde 160 000 studenter i New York City datavetenskap under läsåret 2018-19. Initiativets ambitiösa plan är att alla New York Citys 1,1 miljoner studenter i grundskolan år 2025 kommer att erbjudas högkvalitativ datavetenskaplig utbildning. För att uppnå detta mål kommer CS4All-initiativet att utbilda 5000 lärare för att undervisa i datavetenskap. Initiativet är ett offentlig-privat partnerskap som stöds av en rad stiftelser, företag, ideella organisationer, familjer och individer.
Olika kursupplägg för olika nivåer
Utbildningen för lägre nivåer var utformad för att integreras i andra innehållsområden. Medan kurserna för högre nivåer är inriktad på introducerande CS-kurser och kurser inom datavetenskap för avancerad placering. De viktigaste verktygen för utbildningen är olika kreativa datorplattformar som Scratch, robotics och maker-utbildning. Läs mer här.
NYHETER FRÅN ELEARNINGWORLD MEDIA
Lärande Design – Kodningens Pedagogik & Media Kompetens
Publiceras inom de närmaste månaderna i en svensk och en engelsk version för lärarutbildning på alla nivåer och fortbildning.
Mer om plattformen för att utveckla interaktiva böcker
Öppnar i ny tab