Hur generativ AI integreras med Utbildning 4.0

Hur generativ AI integreras med Utbildning 4.0

Hur generativ AI integreras med Utbildning 4.0

Lyssna på storyn

{Play}

Generativ AI har förmågan att revolutionera hur vi lär oss. Genom att utnyttja kraften i artificiell intelligens kan vi skapa mer engagerande lärandeupplevelser som är skräddarsydda för varje studerandes individuella behov. Detta är en del av en generell omvandling av formell utbildning från ett uppifrån och ner till en nedifrån- och upp-approach. Där färdighet-först enligt Utbildning 4.0-standard gäller. Lika viktigt är dock att generativ artificiell intelligens också skapar ett nytt grundläggande ämnesområde, nämligen: generativ AI-litteracitet.

Generativ AI-litteracitet

Generativ AI-litteracitetSedan OpenAI gjorde ChatGPT tillgängligt för alla har miljontals människor provat det och använder det kontinuerligt. Alla “initierade” åsikter från det förflutna från människor som ville ha sina 15 minuter av berömmelse och andra som verkligen vet kan nu testas och användas av alla. Eftersom generativ AI kommer att fortsätta att utvecklas och eftersom den är en kraftfull transformativ kraft, bör inte bara hur man använder den, utan även etiska implikationer och den enorma inverkan på samhället den har, vara en del av ämnesområdet Generativ AI. Eller snarare att det ska integreras som en del av allmänbildningen.

Då industrisamhällets små kunskapsbitar nu omvandlas mot projektbaserat lärande har generativ AI inom utbildning potential att påskynda utvecklingen. Eftersom det största problemet inte är att studerande använder generativ AI för att fuska vid olika former av test, för det största problemet är att de faktiskt kan. Att testen inte är konstruerade enligt det digitala samhällets förutsättningar.

Detta digitala samhälle där mänskliga färdigheter är väsentliga och inte som en robot kunna memorera och recitera uppslagsverket. För det är artificiella intelligens bättre rustad för, till och med för att gå långt bortom encyklopedins nötta pärmar,

Hur man använder Generativ AI för att förbättra lärandeupplevelser

Generativ AI kan användas för att skapa personliga lärandeupplevelser som är skräddarsydda för varje studerandes individuella behov. AI kan analysera en studerandes inlärningsstil, intressen och förmågor för att skapa en unik lärandeupplevelse. AI kan också användas för att skapa personligt innehåll som är skräddarsytt för studerandes inlärningsstil och intressen. I denna anda kan det också skapa personlig feedback som en del av lärandeupplevelsen.

Onlinelärande har blivit allt mer populärt de senaste åren, där nedstängningen av samhället under Covid-pandemin fungerade som en booster. Eftersom tekniken gör att lärande tar betydande steg framåt när det gäller effektivitet, motivation och individualisering är ingen överraskning att chatGPT har blivit ett populärt verktyg för ett växande antal pedagoger och studenter. I den här delen av artikeln kommer vi att utforska fördelarna med chatGPT för onlinelärande och hur det kan hjälpa studerande att lyckas.

ChatGPT tillhandahåller en plattform för studenter att ställa frågor och prova idéer. Detta gör att eleverna kan få omedelbar feedback från AI, vilket kan hjälpa dem att bättre förstå materialet och hålla sig engagerade i lärandeprocessen.

Slutligen kan chatGPT hjälpa till att minska mängden tid som spenderas på administrativa uppgifter. Genom att tillhandahålla en plattform för studenter för att kommunicera kan lärare lägga mer tid på att fokusera på undervisning och mindre tid på administrativa uppgifter och enkla frågor. Detta kan bidra till att förbättra den övergripande kvaliteten på lärandet.

Sammanfattningsvis är chatGBT ett kraftfullt verktyg som kan ge en mängd olika fördelar för online lärande. Genom att tillhandahålla en interaktiv lärandeupplevelse kan chatGPT hjälpa studerande att hålla sig engagerade och uppkopplade. Samtidigt kan lärare minska den tid som ägnas åt administrativa uppgifter. Av dessa skäl är chatGPT ett ovärderligt verktyg för online lärande och utbildning i allmänhet.

Författad av
LarsGöran Boström©

Founder of eLearningworld Europe AB and author of the book Learning Design in Practice for Everybody where I among other things discuss the need for AI literacy in formal education, most parts of the book is available free in SOE PublishingLab Learning Centre (no login is required).

Services from eLearningworld Europe AB

Soe Publishinglab Learning Centre

FREE Learning Centre for interactive book development and UX design in general. The Learning Centre is open, no registration or login will be required.

Click to find out more 

Klicka för mer information om vårt Learning Centre på vår företagsblogg

 

Nya tjänster från B-InteraQtive Publishing

Rådgivning Digital Lärande Design

Rådgivning Digital Lärande Design

Kunskapshantering & Storytelling

interaQtive Books on demand

Klicka för mer information och kontakt

Blogginlägg om tjänsterna: Berättandets konst för Organisatorisk Tillväxt till en ny nivå

Mer om SOE PublishingLab

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab