Gamifiering för integrerade användarupplevelser

Gamifiering för integrerade användarupplevelser

Gamifiering för integrerade användarupplevelser och motivationSå du har nått en ny nivå, WOW! Bra jobbat! Högre nivå betyder ofta högre status, du känner euforin, måste fortsätta, till nästa nivå och en ännu högre status är inom räckhåll. Du vet aldrig vad som väntar runt nästa hörn förutom mer action, mer problemlösning, mer underhållning, dags att tillfredsställa din nyfikenhet. Dopaminet strömmar genom din hjärna. Datorspel och gamifiering är likväl en fiktiv värld men tänk sådana komponenter används på din arbetsplats skulle det då inte öka välbefinnandet där? Eller som användare av olika tjänster och produkter skulle du då inte komma tillbaka till den organisation som erbjöd detta?

Utveckla Dopamininjektioner

Hjärnan drivs av Dopamin, inte riktigt, ett sådant påstående är överdrivet. Men Dopamin ingår i flera viktiga system som reglerar motorik, glädje, entusiasm och koncentration med mera. Likväl har inte Dopamin samma påverkan som en drog alltså att den förstärker (och förvränger) själva upplevelsen. Istället förstärker den viljan att söka saker och miljöer som orsakar förnöjsamhet och tillfredsställelse. Detta är en process som intensifierar motivationen, nyfikenheten och viljan att utforska.

Väldesignade datorspelsmiljöer är ett optimalt tillhåll för Dopamininjektioner tack vare att det är fiktivt, vilket betyder att det inte kan orsaka någon skada för dig själv eller andra vad du än gör i systemet. Samtidigt som du klättrar på en framgångsstege och samlar nya och högre nivåer till din profil och uppnår högre status. Detta är i sanning kärnan för att skapa och utöka engagemanget i ett system alltså med ny dynamik som integreras i form av Dopamininjektioner. Spelkomponenter som har beskrivits ovan kan exempelvis vara mekanismer som socialisering, utforskning, tävla, skapa, problemlösning, kollaborera och så vidare.

”Utan känslomässig värdering av olika handlingar och deras konsekvenser, skulle vår vilja inte ha någon inriktning.”
Peter Gärdenfors, Professor i Kognitionsvetenskap

Gamifiering och användarupplevelser

Efter att ha tillfredsställt den rationella intelligensen hos användare genom kvalitativa tjänster, hos kunder genom kvalitativa tjänster och produkter att köpa, hos medarbetare genom bra lön och goda arbetsvillkor då måste även den emotionella intelligensen tillfredsställas. Detta för att den som vägvisare ska leda användaren, kunden och medarbetaren i din riktning med förståelsen att de inte vill gå till någon annan. Utvecklad och integrerad på rätt sätt kan den vara ett kraftfullt och revolutionerande verktyg för en organisation. Som får Dopaminet att rikta sig mot dina mål.

Författad av
LarsGöran Boström©


NEW BOOKS FROM B-INTERAQTIVE PUBLISHING – NOW AVAILABLE IN GOOGLE PLAY BOOKS!

(the books will soon be available in more bookstores including as audiobooks)

A Frenchman in StockholmBordertraveller stories

 

 

 

 

 

 

 

SOE PublishingLab

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab