Problembaserat lärande stärker motivationen bland elever enligt ny rapport

Problembaserat lärande stärker motivationen bland elever enligt ny rapport

Problembaserat lärande stärker motivationen bland elever enligt ny rapport

Lyssna på storyn

{Play}

En ny rapport från det danska Evalueringsinstitutet (IVA) visar att 71 % av lärarna hävdar att praktiskt problembaserat lärande stärker motivationen bland elever i jämförelse med traditionell pedagogik. Enligt lärarna tar eleverna mer initiativ när de arbetar med ett autentiskt problem och blir mer motiverande när resultatet av deras arbete kan användas av någon annan.

Problembaserat lärande i praktiken

Utvärderingen gjordes på fyra olika praktiska aktiviteter:

  1. Fysiska och aktiverande aktiviteter
  2. Problembaserade och tillämpningsorienterade aktiviteter
  3. Aktiviteter inriktade på att göra en produkt
  4. Aktiviteter som är yrkesinriktade eller syftar till en verklig praktik utanför skolan.

Den danske barn- och utbildningsministern Mattias Tesfaye kommenterar på följande sätt:

“Jag drömmer om en grundskola med hög yrkesnivå och stark koppling mellan teori och praktik. (…) Varierad undervisning är bra för alla barn och kan öka motivationen för både killar och tjejer.”

eLearningworld News


Om B-INTERAQTIVE PUBLISHINGs tjänster

Klicka för mer information om B-InteraQtive Publishing

Klick för mer information om vår plattform för interaktiva böcker