Lyssna på storyn (Detta är en uppdaterad version av en artikel från 2020)
Scenariobaserat lärande är här en genomförbar metod som inkluderar utveckling av kritiskt tänkande. Professor Philip C. Abrami och hans kollegor har granskat 341 forskningsstudier som utvärderade effekterna av olika instruktionsmetoder för kritiskt tänkande. Som slutsats utifrån bästa resultaten dök tre huvudbegrepp upp: 1. Autentiska arbetsscenarier, 2. Möjlighet för muntlig eller skriftlig dialog, 3. Mentorskap i kombination med problemlösning och diskussioner. Resultatet blir talang / kompetensutveckling och kollaborativ inlärning i en mycket motiverande inlärningsmiljö. Den traditionella metoden använder en uppdelad-uppgifts-approach. Där den studerande lär sig korta procedurer och den omgivande kunskapen kring dem. Detta är starkt inspirerat av industrisamhällets arbetsmetod med arbetsdelning. I kontrast är den moderna scenariebaserade metoden som är inriktad på hela arbetsprocessen och miljön som omger den. Likväl, även om det senare är mer anpassat till den digitala tidsåldern, kan den förstnämnda fortfarande ha stor inverkan på särskilt utbildning för noviser/nybörjare. Men den största efterfrågan från arbetsmarknaden idag och i framtiden är främst inriktad på modern lärande design där hela arbetsprocessen är involverad. Författad av Learning designer och författare till boken “Learning Design in Practice for Everybody” och utvecklare av SOE PublishingLab Källor: Accelerate Expertise With Scenario-Based E-Learning Using Design Thinking Methods to Promote Collaborative Problem Solving interaQtive Books med gamification och AR liksom mängder av andra interaktiva funktioner. Engaging Learning Fiction with open ending Multimedia No coding requiredTalangutveckling med en designtänkande approach
Modern kontra traditionell lärande design
LarsGöran Boström@Tjänster från eLearningworld Europe AB