Är det ett spel? Är det en bok? Med interaktiv fiktion online är svaret: JA

Är det ett spel? Är det en bok? Med interaktiv fiktion online är svaret: JA

Lyssna på storyn

{Play}

Interaktiv fiktion har funnits i årtionden, men internet ger nya sätt att berätta historier där läsarna formar resultatet. För IRL undersöker Shanti Mathias hur kreatörer i Aotearoa utforskar formatet. Du har ett val. Du vägleder Māia, en krigare, som just har sett en vildsint mangā på väg mot den som hon ska skydda. Slåss du mot monstret, eller springer du till byn för att varna dem om vad som kommer? Detta är det första av de många, många valen i Metia Interactives spelbok Guardian Māia.

För det mesta känns appen som att läsa text, bläddra och trycka på din telefon för nästa del av historien. Men som läsare uppmanas du ständigt att göra val för Māia: vart hon går, vem hon pratar med och vem hon sparar.

“Du har gett spelaren valet: vad du än gör vet du att det kommer att få någon form av konsekvens längre fram”, säger Metias grundare Maru Nihoniho. Interaktiviteten är verkligen spännande.”

Guardian Māia, vars första avsnitt är tillgängligt i appbutiker (ett andra avsnitt kommer snart), är avsett som en prequel till ett 3D-äventyrsspel som studion utvecklar. Men det är också ett exempel på de många möjligheterna med interaktiv fiktion, en form som använder skrivande, läsning och spelliknande element för att erbjuda nya sätt att läsa berättelser. I Aotearoa experimenterar författare och konstnärer med interaktiv litteratur: är dessa spel/ berättelsehybrider också prequel till litteraturens digitala framtid? Denna typ av interaktivt skrivande har prejudikat: välj-en-väg eller välj dina egna äventyrsromaner har varit populära i flera år, oavsett om det är berättelser för barn eller memoarer av vuxna.

Är det ett spel? Är det en bok? Med interaktiv fiktion online är svaret: JA

Men “det finns mindre du kan göra i pappersboksformat”, säger Wellington-baserade författaren M. Darusha Wehm, som skriver både linjär fiktion och interaktiva berättelser. Verktyg som Twine, en redigeringsapp som ofta används för att skapa textbaserade, webbaserade berättelsespel, möjliggör mycket mer komplexitet än vad som är möjligt på sidorna i en tryckt bok. Pōneke-baserade Darusha Wehm är författare till The Martian Job, ett prisbelönt stycke interaktiv fiktion.

David Ciccoricco, docent i engelska vid Universitetet i Otago, är specialiserad på att studera digital litteratur. Hans studieområde är en kombination av datavetenskap, litteratur och psykologi, som undersöker hur sätt att berätta påverkar och interagerar med sätt att tänka och datorernas kapacitet.

“Berättelser är en viktig resurs för att förstå vår värld”, säger han.

Onlinemediernas smidighet och distraktion kan inte bara närma sig traditionella linjära romaner: detta ögonblick kräver nya berättarformer.

“Om sci-fi gör idén om alternativa vägar mer påtaglig”, tillägger han, “[då gör] digitalt nätverksbaserade berättelser det påtagligt på en ytterligare nivå.”

Gränserna mellan medier som spel och skriven fiktion har alltid varit porösa. Tänk till exempel på litteraturen kring rollspelet Dungeons and Dragons, som har funnits sedan 70-talet – hundratals böcker med regler och berättelser som är tänkta att interageras med. Wehm tror att mediet i ett skönlitterärt verk bara är “förpackning” i service till berättelsens behov.

“Det är bara berättelse, det är bara historia – oavsett om det är en bok, en pjäs, en komiker, en webbplats.” Och storyförpackningar kan förändras.

Med The Alexander Systems, en novell om virtuell verklighet, skrev de ursprungligen en linjär berättelse, men den blev “aldrig vad [de] ville att det skulle vara” förrän Twine gjorde digitala berättelser lättare att koda.

I Laya Mutton-Rogers webbserie Overgrown markerar animerade bilder en övergång till en kusligare värld. Digitalt skrivande är bara ett annat sätt att berätta historier. Men för att utföra det måste de som arbetar i dessa format, som alla hjältar som ger sig ut på en resa, möta några praktiska utmaningar.

Den ena är helt enkelt tekniskt utförande. Laya Mutton-Rogers, en illustratör baserad i Te Whanganui-a-Tara, är författare till Overgrown, en webbserie som skapades för hennes hedersuniversitetsprojekt 2018. Berättelsen har olika animerade funktioner och ger läsaren ett val i vilken ordning huvudpersonen slutför uppgifter.

“Det är mycket jobb”, säger Mutton-Rogers. “Mina kodningsfärdigheter är bara grundläggande.”

Även om det finns många verktyg du kan använda för att lägga till interaktivitet, säger Mutton-Rogers att problem var svåra att fixa. Wehm håller med om att planering och genomförande av interaktiv fiktion kan vara mycket svårare än att skriva för tryck. När de skrev The Martian Job, en interaktiv roman på 150 000 ord,

“var de tvungna att skriva en disposition, gå igenom alla möjliga slut, ta reda på hur en spelare kommer från punkt A till slutet – och få allt att vara meningsfullt.”

Även om skissering är en ganska normal del av skrivandet, gör komplexiteten i att lägga till spelarval att upprätthålla konsekvens mycket mer komplex.

Maru Nihoniho pratade med Business is Boring om Mehia Interactives resa 2018. Lyssna på Apple Podcasts, Spotify eller din favoritpoddleverantör. För författare som arbetar i detta utrymme är frågan om hur man gör dessa berättelser kommersiellt livskraftiga “irriterad”, som Ciccoricco uttrycker det. Smidigheten i att vara mellan spelmedier och litteratur gör interaktiva berättelser svåra att sälja: de är på en gång en bok och ett spel, och samtidigt inte heller.

“Vissa spelare gillar inte att läsa, vissa läsare gillar inte spel”, säger Nihoniho.

Genom att skapa ett 3D-spel och en spelbok kan företaget marknadsföra till båda grupperna. Utan extern finansiering – som Metia har fått från Nya Zeelands filmkommission – är det en “stor kamp” att föra interaktiva berättelser och ny IP till publiken, säger Nihoniho.

Att nå läsare och spelare separat är viktigt, eftersom vanliga spelplattformar och bokförlag är nästan helt “kommersiellt åtskilda”, säger Wehm. Deras interaktiva berättelser har främst publicerats genom företag som fokuserar på formen.

“Du kan inte trycka [interaktiva webbserier] utan att ändra mycket”, säger Mutton-Rogers; Detta gör berättelserna mycket svårare att sälja och marknadsföra till utgivare och läsare.

Med tanke på dessa utmaningar, vad är det som lockar skapare till denna form av berättande? Interaktivitet är “engagerande för läsaren, men också författaren eftersom det låter dig berätta historier som handlar om [] konsekvenserna av val som integreras med verkets form,” säger Wehm.

Att se en karaktär dö i ett TV-program är en sak; att läsa det i en berättelse, och veta att du är ansvarig, är en helt annan.

Interaktivt skrivande förändrar också läsakten. Istället för att passivt absorbera en berättelse, titta på en TV-serie bara för att Netflix automatiskt laddar upp nästa avsnitt, måste läsaren både föreställa sig historien och agera inom den. I Guardian Māia är temat för valet inte bara något som händer med en karaktär; det är något läsaren aktivt deltar genom att välja vilka åtgärder karaktären vidtar.  I Laya Mutton-Rogers webbserie Overgrown kan läsaren välja i vilken ordning berättelsen ska ske. För en forskare som Ciccoricco är detta inte intressant bara på nivån för en enskild berättelse: det är en indikation på hur berättande har förändrats av internet. Online är informationen ständigt tillgänglig och sammankopplad, vilket skapar tankelinjer som växlar mellan en app, ett meddelande och en artikel.

Hypertext fiction, en tidig form av interaktivt skrivande där du kan klicka till andra delar av berättelsen, är kanske det tydligaste exemplet på fiktion med hjälp av internets metoder. Formen tog aldrig riktigt fart utöver några hypade experiment, men enligt Ciccoricco behövde den inte det. Du kanske aldrig har läst (eller ens hört talas om!) en hypertextroman, men du kanske fortfarande läser ett recept på din telefon istället för att komma ihåg det och berätta för dina vänner om en semester med hjälp av omröstningsfunktionen i Instagram Stories och skärmdumpa ett inlägg med din egen kommentar.

Interaktivt skrivande simulerar dessa sammankopplade sätt att tänka inom vad Ciccoricco kallar “den största hypertext som finns” på ett sätt som tryckta böcker inte kan. Dessa former av skrivande återspeglar de typer av handlingar och val – att gilla eller inte gilla – som alla upplever online. Hur formar interaktiva element faktiskt innehållet i berättelser? I Guardian Māia är berättelsen och inramningen “sammanvävda med maorikulturella övertygelser”, säger Nihoniho, och interaktiviteten förbättrar detta.

Texten är parad med spänd, spretig musik och bilder av mytologiska varelser, och ett märkligt, oroligt landskap – det är Aotearoa, men inte som vi känner det. Förmågan att interagera med berättelsen är delvis pedagogisk: tryck på en obekant te reo Māori-term, och den drar upp en ordlista. Interaktiviteten inbjuder också till en nedsänkning i te ao Māori: om din karaktär förlorar mana, återvänder du till Hine-nui-i-te-pō, dödens gudinna, och har möjlighet att göra olika val.

Mer läsning

Som ett universitetsprojekt på sex månader är Mutton-Rogers Overgrown nödvändigtvis mycket mindre i omfattning, med färre val att göra – läsaren / spelaren bestämmer i vilken ordning man ska slutföra magiska uppgifter för att befria Bea, huvudpersonen, från sagolandet. Mutton-Rogers använder de interaktiva, animerade elementen för att markera en övergång från den verkliga världen (är de kullarna bakom Nelson, eller kanske en skoglig genväg genom Aro Valley?) till en magisk. I början av berättelsen är Bea frustrerad och stressad, men i den magiska världen har hon tydliga val att göra – och det har läsaren också.

Potentialen i interaktiv fiktion är enorm och har inflytande bortom specialiserade utgivare och spelvärlden. Under 2018 gjorde Netflix till exempel ett specialavsnitt av Black Mirror, Bandersnatch, som gjorde det möjligt för tittaren att göra val med sina fjärrkontroller. Ändå kommer traditionella böcker, spel och filmer inte försvinna.

“Man har pratat om interaktiv fiktion som växer på bekostnad av traditionell fiktion så länge jag har arbetat med detta. Jag kan inte se att detta kommer att ske,” säger Wehm.

När du vill fördjupa dig i fiktion, spelar du ett spel, läser en bok eller gör båda på en gång? Mer än någonsin tidigare har du ett val.


Tjänster från eLearningworld Europe AB

SOE PublishingLab to create Interactive Books

interaQtive Books med gamification och AR liksom mängder av andra interaktiva funktioner.

Engaging

Learning

Fiction with open ending

Multimedia

No coding required

Klicka här för mer information

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab

En kommentar

  1. Pingback: Från Gutenberg till nästa generations eböcker

Kommentarer är stängda.