Interaktiv Marknadsföring i rätt tid och rum

Interaktiv Marknadsföring i rätt tid och rum

Lyssna på Storyn

{Play}

Kraften i en story kan vara gränslös. I den digitala era återvinner denna metod från Antiken även den huvudsakliga kommunikationskanalen från denna tid, alltså word-of-mouth, eller en ny form i säljsammanhang, nämligen interaktiv marknadsföring. Idag betyder inte detta nödvändigtvis one-to-one-kommunikation som sprids genom ett avgränsat lokalt nätverk. Istället kan miljoner vara redo att engagera sig vid rätt individuella ögonblick. För sådan interaktion krävs interaktiv marknadsföring.

Interaktiv Marknadsföring i rätt tid och rum

Mikro-stunder

För att använda Googles terminologi så är det du letar efter som en digital marknadsförare eller snarare som marknadsförare i allmänhet i den digitala tidsåldern människors mikro-stunder. Detta är de ögonblick i livet när du är redo att bli engagerad för att uppfylla ett behov och är öppen för att få det att ske. Google identifierar fyra sådana kategorier av mikro-stunder: Jag-vill-veta Stunder, Jag-vill-Gå Stunder, jag-vill-Göra Stunder och Jag-vill-Köpa Stunder.

Verktyget för att hantera dessa stunder i den digitala eran är vanligen en smartphone eller någon annan hårdvara som ger access till webben. För det är där inköpsresan ofta inleds idag i en anda av nyfikenhet och research. Denna nya inköpsresekamrat är den som underbygger sanningshalten i budskapet content is king.

Interaktiv marknadsföring – Engagera

Bra, men hur kan du möta människor i dessa värdefulla mikro-stunder när inköpsbeslut äger rum? Interaktivt och engagerande innehåll är det enkla svaret. Detta betyder att jingellika köp-min-produkt-meddelanden som härstammar från 1900-talets-massmarknadsera inte är att rekommendera. Istället bör du fokusera på att publicera engagerande stories i en engagerande design och miljö som inte bara hjälper till i beslutsprocessen utan också förhoppningsvis gör att inköpsresanden berättar om sin erfarenhet.

Flirten

Så gott, så väl, det är dags att nå fram till mikro-stunderna av vilja veta, gå, göra och köpa. Det är dags att flirta med människors IQ (rationella intelligens) och EQ (emotionella intelligens) på samma gång. Detta sker idag med framgång med interaktiv storytelling som engagerar människors sinnen. För om det låter vettigt och attraherar rätt känslor ökar det möjligheterna till köp och kan även aktivera word-of-mouth i form av dela, gilla och kommentarer etc. På samma gång som det flirtar med olika sökmotorer för förbättrad position. Utfallet kommer att skapa en ny framgångshistoria. Vi kan hjälpa er i denna resa med våra interaktiva marknadsföringstjänster, klicka för att inleda samarbete med oss …

Författad av
LarsGöran Boström©

ELEARNINGWORLD TJÄNSTER

Varumärkeshantering Sponsormarknadsföring

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab

Lämna ett svar