Hur kultur och språk påverkar färdigheter – Tre hjärnforskningsrapporter

Hur kultur och språk påverkar färdigheter – Tre hjärnforskningsrapporter

Lyssna på storyn

{Play}

Här följer tre forskningsrapporter från områdena kognitionsvetenskap och neurovetenskap om hur kultur och språk påverkar färdigheter.

Hur kultur och språk påverkar färdigheter – Tre hjärnforskningsrapporter

Tankar utan språk?

Forskning från CEA-Inserm-Université Paris Sud-Collège de France visar att det finns ett nätverk av hjärnregioner som är involverade i avancerad matematik och även enklare aritmetiska operationer. Forskningsmetoden som användes var att studera hjärnan hos femton professionella matematiker med hjälp av funktionell MRT där MR-bilder togs medan de i fyra sekunder tänkte på avancerade matematiska och icke-matematiska uppgifter. Resultatet visar att nätverket bara aktiveras när tal visas och att det inte visade någon överlappning med språkregionerna. Något som väcker frågan kan det finnas tänkande utan språk?

Särskilt eftersom när de ombads att tänka på ett historisk- eller geografiproblem var nätverket som aktiverades helt annorlunda än de matematiska regionerna och då involverade vissa språkregioner. Forskningen med hjälp av denna teknik visar vad annan ny forskning har funnit, t.ex. att nätverket av matematiska hjärnregioner är gammal evolution och är aktiv hos barn långt innan de börjar skolan. Albert Einstein kom också fram till att vi kan ha tankar utan språk. Källa: Pressmeddelande från CEA

Språk påverkar färdigheter – forskning med tvåspråkiga människor

Tvåspråkiga människor som använder olika tillvägagångssätt i matematik beroende på vilket språk som används. I takt med att arbetsmarknaden påskyndar globaliseringen fortsätter studenternas rörlighet att öka och migrationen i allmänhet följer på samma väg, tvåspråkighet, vilket innebär att man talar mer än ett språk på avancerad nivå, kommer att bli allt vanligare. Ny forskning från Luxemburgs universitet visar att kalkylatoriska processer i matematik påverkas direkt av språket. Att studenterna använder olika tillvägagångssätt för att lösa mer avancerade uppgifter beroende på vilket språk de presenteras.

Forskningen visar att beroende på vilket språk som användes aktiverades olika hjärnregioner för samma uppgift. Forskargruppen ledd av Dr Amandine Van Rinsveld och professor Christine Schiltz från Cognitive Science and Assessment Institute (COSA) vid Universitetet i Luxemburg rekryterade studenter med luxemburgska som modersmål, och det fortsatte sina akademiska studier vid fransktalande universitet i Belgien och behärskade både tyska och franska på avancerad nivå. Eftersom den gränslösa rörligheten, som nämnts ovan, fortsätter att öka kräver detta språkliga forskningsområde mer utforskning. Forskargruppen drar också slutsatsen:

“För det luxemburgska skolsystemet är dessa resultat något banbrytande, med tanke på det välkända faktum att undervisningsspråket för matematik ändras från det primära undervisningsspråket (tyska) till sekundärundervisningsspråket (franska) när man går från grundskolan till gymnasiet.”

Källa: Luxemburgs universitet

Kulturella skillnader påverkar kognitiva färdigheter

En studie ledd av University of Cambridge som publicerades i tidskriften Psychological Science visar viktiga skillnader i kognitiva färdigheter bland ungdomar, medan dessa skillnader inte finns bland deras föräldrar. Forskningen riktade sig till totalt 1428 barn och deras föräldrar i Storbritannien och Hong Kong. Alla slutförde samma fyra uppgifter som berörde beslutsfärdigheter relaterade till självinsikt, arbetsminne, uppgiftsbyte och planering. Till exempel, när det gäller verkställande funktion för en 10-åring i Hong Kong inte var samma som 12-åring i Storbritannien, medan ingen sådan skillnad erkändes bland deras föräldrar. Forskarna drar slutsatsen:

“Våra resultat visade en betydande kontrast mellan ungdomar i Storbritannien och Hong Kong när det gäller verkställande funktioner, vilket kan bidra till att förklara betydande skillnader i akademisk framgång. Dessa skillnader sträcker sig dock inte till deras föräldrar – vilket leder till frågan om dessa skillnader kan försvinna med tiden.”

Det krävs mer forskning inom detta ämnesområde, konstaterar de också. Källa: EurekAltert

 

Nya böcker från B-InteraQtive Publishing

Matresan genom Småland av LarsGöran Boström
Tillgänglig som tryckt inbunden bok
En fransman i Stockholm 1844-45 av François Rouel
Tillgänglig som tryckt inbunden bok, ebok och ljudbok. 
Mer om att bli en interaktiv berättare för att skapa nyfikenhet

att bli en interaktiv berättare

Tjänst: Bli en interaQtive författare

Blogginlägg: Interaktifierade böcker – integrerat berättande och lärande

Blogginlägg: Interaktiva barnböcker – uppmuntrande, pedagogiska och kul

Service: SOE PublishingLab

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab