Använda data effektivt för att förbättra kundupplevelsen

Använda data effektivt för att förbättra kundupplevelsen

Lyssna på storyn

{Play}

Om du har kommit på ett effektivt sätt att hantera ditt företags data, då är det dags att påbörja seriös innovation. Men det finns fallgropar, databehandling kan vara problematisk. Ofta är stora och komplexa datamängder svåra (i bästa fall) för varumärken att fånga in, använda data effektivt och bearbeta data inom traditionella databassystem. Enligt en rapport från McKinsey Global Institute saknar alltför många företag möjligheter att tjäna pengar på grund av brist på datahanteringsexpertis.

Använda data effektivt för att förbättra kundupplevelsen

Glaxo Smith Klines (GSK) CRM-konsult håller med om att företag måste investera i verksamheter för att behandla big data omedelbart. På samma sätt tillägger den brittiska återförsäljaren Wickes chef för CRM att du måste fokusera på vad du vill få ut av data, annars kommer du spendera för mycket tid på att analysera den. Man behöver aktiverande insikter. Amazon är ett utmärkt exempel på ett företag som leder fältet när det gäller kollaborativ filtreringsteknik som gör det möjligt för det att automatiskt rekommendera vad kunder ska köpa baserat på deras köphistorik. Segmentering av data, snarare än att analysera mängder av information möjliggör ett fokuserat tillvägagångssätt och detta kan ledas in i en kraftfull strategi för att mer effektivt rikta in sig på kunder och därmed anpassa innehåll.

Å andra sidan gör data det möjligt för detaljhandlare att mer effektivt segmentera och marknadsföra till sina kunder, samma information används också av prisjämförelseföretag för att pressa ner priserna på marknaden. Varje nedåtriktat tryck på processen kommer att vara rättvis om data gör det möjligt för varumärken att rikta in sig på konsumenterna mer effektivt, om människor tillåter att deras data används i marknadsföring och ser en fördel, kommer effektivare data att lämnas in och detta kommer i sin tur att hjälpa företag att fokusera sin marknadsföring för att skapa en situation som alla vinner på.

Företag måste införa en bästa praxis när det gäller att hantera data när de hanterar så många möjliga källor, och genomförandet av POPI-lagen i Sydafrika kommer att få företag att hitta mer kreativa sätt att nå konsumenter. När data görs på rätt sätt kan det skapa ett enormt värde. Men om man inte redan dominerar ett fält och behärskar alla grunderna, så jagar varje djupdykning i data bara en trend och slösar dyrbar tid. Här är några viktiga överväganden:

  • Att använda dessa data är mycket svårare än det kan tyckas vid första anblicken.
  • Effekten du kommer att få är mycket lägre än du tror att det kommer att bli och;
  • Du kan uppnå betydligt större effekt om du gör några andra saker som du inte gör nu.

Åtgärder för att använda data effektivt

Börja med slumpmässigt: Försök att göra rekommendationer för andra produkter slumpmässigt, det fungerar fortfarande bättre än att inte göra rekommendationer alls. Rekommendera dina bästsäljande produkter: eller bästsäljande tjänst av mest läst innehåll. Ta det ett steg längre genom att rekommendera den bästsäljande som kunden inte redan har köpt.

Ta en enda produktvy: detta bör vara enkelt. Titta på varje kund som har köpt den produkten eller läs det innehållet och titta sedan på det näst mest populära innehållet / produkten och rekommendera det. I allmänhet är avkastningen av att implementera datastrategier inte så givande som du skulle vilja tro, trots att en organisations skicklighetsnivå förbättras med varje ny kampanj. Amazon är ett bra exempel på ett företag som har lyckats förstå och utnyttja big data, med en avkastning på 0,1%. Men i förhållande till storleken på deras tjänsteerbjudande kan ditt företag ge mycket mindre resultat. På samma sätt kan hård kärnanalys och data ge mervärde, men bara marginellt och endast för företag som redan använder sina data effektivt.


Gamification – an introduction – free interactive chapter

Powered by SOE PublishingLab

InteraQtive Books On Demand

 

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab