Lyssna på storyn
”Tidigare digitaliseringssatsningar har skapat en obalans mellan hårdvara och innehåll när alltför mycket resurser lagts på nya datorer utan någon närmare idé om hur de ska användas i undervisningen.”
Från Edtech-trendrapporten
Detta bör ses mot bakgrund av det före pandemin uppskattas att endast 20 procent av studenterna hade tillgång till digitala läromedel, medan detta nu utvecklas snabbt. Men denna trend började dock från en mycket låg nivå, men det kan ses som den verkliga början på digitaliseringen av skolan på alla nivåer. I denna anda accelererar också innovation inom edtech. Samtidigt som det fortfarande finns brister när det gäller digital kompetens bland lärare.
Edtech trend: Digital yrkesutbildning och livslångt lärande
Under pandemin har lämnat hela sektorer på arbetsmarknaden närmast i sysslolöshet, efterfrågan på vidareutbildning i form av digitalt lärande har därav aldrig varit större. Detta är förmodligen den mest kraftfulla drivkraften för edtech-lösningar för tillfället, särskilt om du lägger till det till det mer allmänna livslånga lärandet.
”Livslångt lärande driver efterfrågan. Alla behöver flexibla lösningar.”
Från Edtech-trendrapporten
Rapporten hänvisar också till en forskningsstudie av Edsurge som visar att den framtida utvecklingen efter pandemin kommer att fokusera på anpassningsförmåga, gamifiering, självinstruerande övningar samt tjänster för att förbättra samarbete och kommunikation online.
Nyheter från eLearningworld
Book From B-interactive Publishing
Learning Design in Practice for Everybody is written by LarsGoran Bostrom with 17 years work-experience from edtech and content development, and the developer of SOE PublishingLab.