Lyssna på storyn
- Individuella skillnader i informationsinsamling.
- Individuella skillnader i problemlösningsfärdigheter.
- Individuella skillnader i inlärningsstrategier.
- Sociala interaktionsmönster från läraren till den studerande.
- Social interaktion mellan studenter för att stödja inlärningsprocessen.
- Hur olika utbildningsmaterial fungerar och interagerar.
Källa: Tobii
Ögonspårning för lärande – ett exempel
En studie från Padova University av Lucia Mason, Patrik Pluchino och Maria Caterina Tornatora om den pedagogiska potentialen i ögonspårningstekniken visar intressanta resultat. Studien omfattade totalt 64 högstadieelever i sjunde klass, som delades in i två grupper, där deras strategiska bearbetning och lärande från en illustrerad text undersöktes. Resultaten visar att elever med möjlighet att observera en modells ögonrörelser medan de läste en illustrerad text visar större integrativ bearbetning i sin egen läsning. De erhåller en djupare förståelse av texten då de visade på en större integrativ bearbetning av text och bild.
Källa: BERA – British Journal of Information Technology
Författad av
LarsGöran Boström©
Tjänster från eLearningworld Europe AB
InteraQtive Book FREE!
EDUBook
InteraQtive Book PRO
Mer information kommer inom kort!
Öppnar i ny tab