Neurovetenskap om Läsning av Skönlitteratur för framgång i arbetslivet

Neurovetenskap om Läsning av Skönlitteratur för framgång i arbetslivet

Neurovetenskap om Läsning av Skönlitteratur för framgång i arbetslivetFlera artiklar här på eLearningworld har skrivits om vilka Neuroscience on Reading Fiction - the Road to 21st Century Work skillsfärdigheter som krävs i 2000-talets arbetsliv. Slutsatsen är att fokus kommer att vända sig mot mjuka färdigheter som självdisciplin, självmedvetenhet, kritiskt tänkande, kreativ problemlösning och empati. Men hur utvecklar och förbättrar man sådana färdigheter? Flera forskningsrapporter inom neurovetenskapen hävdar att läsning av skönlitteratur är en fungerande utgångspunkt.

Effekten av läsning av skönlitteratur

När vi läser fiktion använder vi flera olika kognitiva muskler som i grunden härstammar från vår EQ. Med denna utgångspunkt indikerar flera forskningsstudier att skönlitteratur ger flera fördelar i jämförelse med facklitteratur. Speciellt när det gäller färdigheter för att förstå andra människor och deras motiv, och sociala sammanhang i allmänhet. Samtidigt som facklitteratur är mer inriktad på direkt kunskapsutveckling. Men, hur kan du få de bästa effekterna av att läsa skönlitteratur i utvecklingen av arbetslivets färdigheter?

Kompetensutveckling genom skönlitteratur

I en intressant artikel i Harvard Business Review skriver Christine Seifert, professor i kommunikation vid Westminster College i Salt Lake City, Utah, att “karaktärer, planer och miljöer i främmande platser hjälper till att förankra svåra diskussioner”. Scenarierna kan användas på olika sätt men de har inte en direkt personlig länk till läsarna. Det gör det lättare att ha djupa diskussioner om böckerna och dess olika ståndpunkter. 

På detta sätt har konceptet skapat en växande grund för att ifrågasätta dina egna personliga övertygelser och preferenser när du utövar kritiskt tänkande, förbättrar personligt beslutsfattande genom att fördjupa dig i andra människors motiv, och utveckla direkta och indirekta kunskaper för kreativa problemlösningsförmågor bland många andra saker. Med andra ord en empowerment och utveckling av EQ. Professor Seifert ger följande slutsats:

“Om vi ​​vill ha bättre tänkare i näringslivet måste vi bygga bättre läsare.”

Författad av
LarsGöran Boström©


Storyteller för FöretagStoryteller On Demand – Vi gör Din Bok INTERAKTIV

Lärande – Varumärkeshantering – Engagemang

Storyteller On Demand

Storyteller for Business

Storyteller PublishingLab

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab