Utforska världen med inkännande AI – journalistik?

Utforska världen med inkännande AI – journalistik?

Utforska världen med inkännande AI - journalistik?För att få artificiell intelligens att tänka mer som människorExploring the world with imaginative AI  - Journalism? måste den ha förmågan att förstå världen bättre, vilket innebär att den bör bli mer inkännande. Sam Gershman från Computational Cognitive Neuroscience Lab at Harvard säger:

“Däremot kan människor besvara en oändlig mängd frågor om en scen.”

Detta är ett av områdena där Alphabets dotterbolag DeepMind bryter ny mark. För att göra AIs informationsbehandling mer som en människa. Fokus är att skapa artificiell intelligens för att förstå en rörlig scen. Tekniken bygger på två neurala nätverk, ett som lär sig och ett som genererar eller föreställer sig och utvecklar nya perspektiv. Forskningen som publiceras i tidskriften Science liknar det framgångsrika projekt där AI lära sig spela det komplexa och abstrakta brädspelet Go. Men med en sådan utveckling, kan detta vara slutet för journalistik med en mänsklig touch?

Inkännande AI och journalistik

Rapporten “New powers, new responsibilities – a global survey of journalism and artificial intelligence” av Professor Charlie Becket inleder med följande slutsats:

“Nej, robotarna kommer inte att ta över journalistiken. Ja, maskinerna kan snart kunna göra mycket av rutinmässigt journalistiskt arbete. Men verkligheten och potentialen för artificiell intelligens (AI), maskininlärning och databehandling är att ge journalister nya krafter för upptäckt, skapande och anslutning.”

I denna anda kan de linjära produktionslinjerna för nyheter från industrisamhället utvecklas till ”nätverksinformation och engagerande nav”. Men denna möjlighet används fortfarande inte i den utsträckning som är möjlig. Samtidigt som tekniken fortsätter att utvecklas med en revolutionerande snabbhet. De som svarade på undersökningen arbetar i 71 olika nyhetsorganisationer från 32 länder. Där mindre än 50% svarade att de använde AI för nyhetsinsamling. 66% använde den i produktionen och mer än hälften för distribution. Se videon nedan för mer information.

Författad av
LarsGöran Boström©

Storyteller On Demand interaktiva böcker

 

Praktisk användning av AI i interaktiva böcker – Storyteller PublishingLab, Storyteller On Demand och Storyteller för Företag

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab