Tre grundläggande orsaker till Sveriges misslyckande i Pisa 2012

Tre grundläggande orsaker till Sveriges misslyckande i Pisa 2012

einstein3 Tre grundläggande orsaker till Sveriges misslyckande i Pisa 2012Bortsett från alla problem eng flag e1415739858472 Tre grundläggande orsaker till Sveriges misslyckande i Pisa 2012med sådana test som jag har beskrivit tidigare på eLearningworld så ger PISA-undersökningen vissa indikationer på förhållandena i skolan. För att sammanfatta de tre punkterna nedan så kan de alla spåras tillbaka till misslyckade direktiv från utbildningsdepartementet under de senaste åren.

1. Ökad andel administration för lärarna med stress och mindre undervisningstid som resultat

Utbildningsministerns svar: Lärartätheten är högre idag enligt aktuell forskning. Ja, men lärarna arbetar med administration av en flod av standardiserade test och annat pappersarbete som har initierats av utbildningsdepartementet. Samtidigt har antalet lärare minskats betydligt på grund av mindre antal elever.

ANNONS
[adrotate group=”3″]

2. Använda teknik som pedagogiskt verktyg ligger Sverige långt efter jämförbara länder

Utbildningsministerns svar: Det är kul att surfa med min iPad, det är faktiskt det han säger, medan kognitiv forskningen, neuroscience, pedagogisk forskning är överens om att användandet av datorbaserade pedagogiska verktyg förbättrar lärande och förståelse dramatiskt.

3. Pedagogiska direktiv från utbildningsministern fokuserar på faktabaserad kunskap

Traditionell pedagogik med teaching-by-telling-metoden är utbildningsministerns medicin för att förbättra resultaten i skolan. Kanske är det här hans militära bakgrund allra mest skiner igenom när han kommenderar Sveriges professionella lärarkår att arbeta enligt en utvald pedagogisk metod. Något som är särskilt tragiskt då denna princip resultera en one-size-fits-all utbildning. Professionella lärare behöver autonomi för att kunna få ut mesta möjliga av sin undervisning, på samma sätt som elever behöver autonomi för att kunna lära och göra bra ifrån sig. Därtill bör huvudfokus för utbildning ligga på förståelse.

För tillfället arbetar jag med research för en jämförande studie av utbildningspolicy, prestation och struktur för olika europeiska skolsystem, resultatet kommer att publiceras på eLearningworld under de kommande veckorna.

Författad av
LarsGöran Boström©

Mer läsvärt om Pisaundersökningen och Sverige:

http://www.dn.se/ledare/kolumner/peter-wolodarski-trenden-ar-tydlig-ost-tar-over-fran-vast/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-samst-i-norden-i-ny-pisa-rapport/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nytt-pisa-fiasko-for-sverige_3421224.svd

 

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab