Upplevelser av en Augmented Reality bok

Upplevelser av en Augmented Reality bok

Upplevelser av en Augmented Reality bok

Lyssna på storyn

{Play}

Det var en gång en liten flicka som hette Alice som älskade att läsa. Hon tillbringade timmar i biblioteket och spanade i böcker av alla slag. En dag letade Alice i hyllorna och fick plötsligt syn på en bok med ett märkligt omslag. Titeln var “Alices äventyr i Underlandet: Augmented Reality bok.”

Alice var fascinerad. Hon hade aldrig hört talas om en augmented reality bok tidigare. Hon öppnade boken och började läsa. När hon läste märkte hon att sidorna började få liv. Hon kunde se karaktärerna röra sig och hon kunde till och med höra dem prata med henne.

Alice blev förvånad. Hon hade aldrig haft en så uppslukande läsupplevelse tidigare. Hon fortsatte att läsa, och hon fördes snart till Underlandets värld. Hon träffade alla karaktärerna från berättelsen och hon hade alla möjliga äventyr.

När Alice avslutade boken var hon ledsen över att lämna Underlandet. Men hon visste att hon alltid kunde komma tillbaka till det genom att läsa boken igen. Och nästa gång skulle hon vara ännu mer förberedd.

Fördelar med en augmented reality bok

Augmented reality böcker erbjuder många fördelar jämfört med traditionella böcker. De kan vara mer uppslukande, interaktiva och pedagogiska.

  • Uppslukande: Augmented reality böcker kan transportera läsare till nya världar och upplevelser. De kan få läsarna att känna att de är en del av berättelsen.
  • Interaktiv: En Augmented reality bok tillåter läsare att interagera med berättelsen på nya sätt. De kan svara på frågor, lösa pussel och till och med spela spel.
  • Utbildning: Augmented reality-böcker kan användas för att lära ut nya begrepp och färdigheter. De kan ge information om historia, vetenskap och andra ämnen på ett roligt och engagerande sätt.

Hur en augmented reality bok fungerar

Augmented reality böcker använder en kombination av hårdvara och mjukvara för att skapa en uppslukande upplevelse för läsaren. Hårdvaran inkluderar en smartphone eller surfplatta med kamera, och programvaran är en app för förstärkt verklighet.

När läsaren öppnar boken för augmented reality skannar appen sidorna med kameran. Appen lägger sedan över digitalt innehåll på sidorna, som videor, animationer och 3D-modeller. Det digitala innehållet synkroniseras med texten på sidan, så det verkar som om det är en del av historien.

Förutsättningar 

Det finns några förutsättningar för att använda augmented reality böcker. Läsaren behöver en smartphone eller surfplatta med kamera. Läsaren behöver också ladda ner appen för augmented reality som är kompatibel med boken.

Dessutom behöver boken vara särskilt utformad för augmented reality. Alla böcker kan inte användas med augmented reality.

Framtiden

Augmented reality böcker är fortfarande en relativt ny teknik, men de har potential att revolutionera vårt sätt att läsa. De kan göra läsningen mer uppslukande, interaktiv och lärorik.

När tekniken fortsätter att utvecklas kan vi förvänta oss att se ännu fler innovativa augmented reality böcker i framtiden. Böcker som kan lära oss nya språk, hjälpa oss att lära oss om vetenskap eller till och med föra oss till nya världar.

Möjligheterna är oändliga.


Information from eLearningworld Europe AB about interactive books
Nya tjänster från B-InteraQtive Publishing

Rådgivning Digital Lärande Design

Rådgivning Digital Lärande Design

Kunskapshantering & Storytelling

interaQtive Books on demand

Klicka för mer information och kontakt

Blogginlägg om tjänsterna: Berättandets konst för Organisatorisk Tillväxt till en ny nivå

Mer om SOE PublishingLab

Services from eLearningworld Europe AB

Soe Publishinglab Learning Centre

FREE Learning Centre for interactive book development and UX design in general. The Learning Centre is open, no registration or login will be required.

Click to find out more 

Klicka för mer information om vårt Learning Centre på vår företagsblogg

 

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab