Lyssna på storyn
Företag kan utnyttja berättande till sin fördel på tre primära sätt: Att använda berättande som ett kraftfullt verktyg kan hjälpa företag att få kontakt med kunder, anställda och andra intressenter och öka engagemanget och avkastningen på investeringen. Detta kan hjälpa företag att uppnå sina önskade resultat och bli framgångsrika. Berättande är ovärderligt ur en känslomässig och engagerande synvinkel, men företag måste också mäta sin avkastning på investeringen (ROI). Detta innebär att spåra de faktiska resultaten, både kvantitativa och kvalitativa, för att få insikter om hur berättandet har påverkat resultatet. Företag bör överväga följande mätvärden när de spårar avkastningen på sina berättelser: Genom att spåra dessa mätvärden kan företag mäta avkastningen på sitt berättande och göra modifieringar vid behov för att säkerställa att de når de önskade resultaten. I en nyligen genomförd studie av Microsoft sa 63 % av konsumenterna att de skulle vara mer lojala mot ett företag som berättar historier, medan 80 % sa att de skulle vara mer benägna att köpa en produkt efter att ha hört en berättelse om den. Ett av de bästa sätten som företag kan utnyttja berattande för att öka engagemanget och avkastningen på investeringen är genom att använda kundrekommendationer. Dessa vittnesmål kan användas över flera kanaler, inklusive webbplatsinnehåll, e-postmeddelanden och sociala medier. Genom att visa upp kundernas positiva erfarenheter av produkten eller tjänsten ger företag potentiella kunder den trygghet de behöver för att bli betalande kunder. En studie från Inclusive Growth Partnership (IGP) fann att kundrekommendationer ökade conversion rates med upp till 30%, och 25% kommer sannolikt att köpa en produkt efter att ha hört en berättelse om den, snarare än att se en ren försäljningspresentation. Att inkludera kundrekommendationer i innehållet är ett enkelt men effektivt sätt för företag att utnyttja storytelling för att engagera kunder och öka avkastningen på investeringen. Rekommendationer ger inte bara värdefulla insikter till potentiella kunder, utan de visar dem också att befintliga kunder drar nytta av produkten eller tjänsten och att det är mindre risk att göra ett inköp. eLearningworld Research Rådgivning Digital Lärande Design Kunskapshantering & Storytelling interaQtive Books on demand Klicka för mer information och kontakt Vägar till kunderna – tre riktningar
Mätning av ROI för berättande
eLearningworld Marketing services
Digital Marknadsföring och Varumärkeshantering
Nya tjänster från B-InteraQtive Publishing