Livslångt lärande lockar äldre vuxna för personlig utveckling och kognitiv hälsa

Livslångt lärande lockar äldre vuxna för personlig utveckling och kognitiv hälsa

Lyssna på storyn

{Play}

55% av amerikanerna, 45 år och äldre, lär sig aktivt nya saker för personlig utveckling, och därtill förbättring av kognitiv hälsa, enligt en ny AARP-studie om livslångt lärande. Man studerar historiens detaljerade komplexitet, spelar ett musikinstrument, knåda deg medan gräver i vetenskapen om brödframställning. Försöker hålla jämna steg med tekniska genombrott. Dessa passionsprojekt och individuella intressen är bara några av de strävanden som livslångt lärande studerande tar för att förbli mentalt skarpa och intellektuellt stimulerade när de åldras.

Livslångt lärande lockar äldre vuxna för personlig utveckling och kognitiv hälsa

Studien bad deltagarna att reflektera över personliga definitioner, erfarenheter, motivationer och fallgropar med lärande som drivs av personlig vinning och självförbättring i motsats till arbete och karriärutveckling, och fann ett brett utbud av intresseområden. De mest populära var historia, mat och dryck, mental hälsa, grundläggande teknik och kost och näring. Medan 42% av vuxna 45 år och äldre identifierar sig som en “livslång studerande” säger många fler att de tänker engagera sig i lärande när de åldras, fann studien. Om de som uppger att de skulle ägna sig åt livslångt lärande i framtiden skulle göra det skulle marknaden för livslångt lärande motsvara mer än 92 miljoner människor som spenderar uppskattningsvis 6,9 miljarder dollar årligen.

Investera i lärande

Marknadsstorleken i samband med livslångt lärande är betydande och motsvarar redan 5,6 miljarder dollar årligen. Detta motsvarar varje livslång studerande som för närvarande spenderar i genomsnitt $75 per år på sina intressen. Inom det populära området att lära sig en ny teknik, med en potential av 43.3 miljoner vuxna 45 år eller äldre intresserade, kommer den genomsnittliga personen sannolikt att spendera cirka $60 årligen. Andra intresseområden har människor som är villiga att spendera ännu mer, inklusive $120 per år på att lära sig en ny sport eller fysisk aktivitet, och $100 årligen på att utveckla en ny färdighet eller driva ett passionsprojekt.

Oberoende och självstyrt lärande är personligt, visade studien. Tre fjärdedelar (76 %) lär sig bäst genom att läsa på egen hand, och majoriteten (71 %) väljer att läsa eller samla in information själva och hittar sedan möjligheter att tillämpa sina nya kunskaper. Ändå vänder sig 72% till internet, och YouTube i synnerhet, när man söker ny information. Detta gäller särskilt när man söker information om en ny teknik (66 %) eller utvecklar en ny färdighet (63 %).

Eftersom forskningen genomfördes mitt i COVID-19-pandemin återspeglar resultaten den senaste tidens tillväxt i online-engagemang inklusive exempelvis videokonferenser, noterade forskarna. Engagemanget i lärande är särskilt stort bland dem med passionsprojekt och de som är intresserade av ny teknik.

Kognitiv hälsa: Håll dig skärpt

När människor söker utbildning är de primära drivkrafterna att få ny kunskap och hålla sig mentalt skarpa. De studerande drivs mindre ofta av socialt tryck, och både män och kvinnor såg lärande som en del av att kontrollera sitt personliga välbefinnande, där de allra flesta (83%) som anser att det är oerhört viktigt att hålla din hjärna aktiv. På samma sätt är 54% motiverade att hålla sig skarpa eller främja hjärnans hälsa. Detta koncept med kognitiv hälsa driver många att redan identifiera sig som en livslång studerande, men det motiverar också andra att uttrycka en önskan att lära sig något nytt i framtiden.

Ändå finns det betydande engagemangsklyftor mellan att vara intresserad av att lära sig något och för närvarande sträva efter ny kunskap. Till exempel, medan 41% är intresserade av att lära sig grundläggande tekniska färdigheter, är det bara en fjärdedel som aktivt lär sig dessa färdigheter. Liknande skillnader i engagemang finns bland dem med de mest populära intressena. Men det finns en engagemangsklyfta även bland dem med de minst populära intresseområdena. Till exempel gör bara hälften av de 20 procent som sa att de ville utöva en sport faktiskt det.

Studien fann vissa könsskillnader mellan kvinnor och män, där kvinnor har fler och varierande intressen än sina manliga kamrater. Ändå är engagemangsklyftorna mellan en önskan att lära och aktivt lärande stora bland både män och kvinnor. Med mer än två tredjedelar av männen (68%) och kvinnor (69%) som planerar att engagera sig i livslångt lärande i framtiden.

Att lära sig en ny teknik är det främsta intresseområdet för icke-studerande, med 32% som säger att de planerar att ta sig an den strävan. För dem som för närvarande ägnar sig åt lärande är sannolikheten stor att de kommer att fortsätta som livslånga studerande. Denna drivkraft att lära sig mer är betydande, med 97% av nuvarande elever som avser att fortsätta lära sig i framtiden.

Barriärer: Kostnad, tid och ålderism

Även om avsikterna att hålla sig mentalt engagerade i nya utmaningar är höga, finns det potentiella fallgropar. Åldersdiskriminering, kostnader och tidsbegränsningar är de främsta hindren. En fjärdedel av människor (26%) anger kostnader som hindrar dem från att ta på sig inlärningsmål, men inkomst gör ingen skillnad i att engagera sig i lärande eftersom de med hög och låg inkomst engagerar sig i lärande i ungefär samma takt. Tidsbrist är särskilt oroande bland vuxna i åldern 45–49 år, som säger att familjeplikten blir prejudikat. Bland dem som är 60 år och äldre blir dock rädslan för ålderism en faktor, med 16% som säger att deras ålder får dem att känna sig obekväma. Denna internaliserade ålderism resulterar i att de ser sig själva som för gamla, och det kan påverka attityder till att lära sig nya saker.

Att uppleva ålderism från andra är också ett hinder för vissa, med 7% som säger att andra får dem att känna sig obekväma med sin ålder. Aktiva elever är mer benägna att nämna rädsla för ålderism som ett hinder än de som för närvarande inte ägnar sig åt lärande (18% mot 13%).

Metodik

Onlineundersökning med 1 516 amerikaner 45 år och äldre genomfördes 24 september-4 oktober 2021 för AARP by Research Strategy Group, med hjälp av Dynata onlinepanel. Uppgifterna viktades efter ålder, region och etnicitet för att återspegla den amerikanska 45+ befolkningen.

För mer information, vänligen kontakta Brittne Kakulla på bkakulla@aarp.org.

För medieförfrågningar, vänligen kontakta Externa relationer på media@aarp.org. Förslag till citat: Kakulla, Brittne. Livslångt lärande bland över 45 vuxna. Washington, DC: AARP Research, mars 2022.

https://doi.org/10.26419/res.00526.001

Learning Design

 

Klicka på bokomslaget för mer information om boken

Klicka här för mer information om SOE PublishingLab för interaQtive Books


Klicka här för att se hela sortimentet av sportkläder

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab