Lyssna på storyn
“När forskare använder videospel som ett verktyg för kognitiv förbättring antar de att spelprestanda förlitar sig på specifik kognitiv / hjärnfunktion, men det finns lite bevis som etablerar en sådan koppling. (…) Sådan förenkling har allvarliga konsekvenser för forskningen om videospelsträning. Jag anser att vi måste undersöka de specifika hjärnkognitionsassocieringarna för olika genrer av videospel innan vi talar om träningens potentiella inverkan på en viss genre av videospel.”
Färdighetsträning med spel
Detta är slutsatsen från resultatet av forskningen. Det visar att det finns uppenbara skillnader i resultatet av att spela spel. Vissa är bättre lämpade för att förbättra minnesuppgifter och perceptuella hastighetsuppgifter. Medan actionspel, å andra sidan, stimulerade mer känslomässigt. Detta är fördelaktigt för andra kliniska populationer som patienter med humörstörningar. Studien publiceras i tidskriften Restorative Neurology and Neuroscience och ämnena i forskningen var vuxna med liten eller ingen tidigare erfarenhet av att spela spel.
Gamification design
I den här andan, för att få spelmekanismerna mer integrerade i arbetsprocessen måste du fortfarande anpassa “spelplanen” till vilka färdigheter du vill träna. Gamification design är ur detta perspektiv mer komplex än speldesign. Eftersom det förstnämnda är mer baserat på verklig action medan den senare är mer baserad på fiktion och berättande. Men båda handlar i grund och botten om att få poäng, nå nya nivåer, genom att framgångsrikt hantera olika typer av interaktioner.
Skriven av
LarsGoran Bostrom©
Författare till boken Learning Design in Practice for Everybody och utvecklare av Storyteller for Business och SOE PublishingLab
Nya böcker från B-InteraQtive Publishing

