Färdighetsträning med spel och gamification

Färdighetsträning med spel och gamification

Färdighetsträning med spel och gamificationLyssna på storyn

{Play}

En forskningsstudie visar intressanta resultat av hur olika videospeltyper påverkar vit materia i hjärnan och kognitiva färdigheter. Ett resultat som ger ny input till färdighetsträning med spel. Forskningen fokuserade på effekterna av strategispel och actionspel. Studiens huvudforskare Chandramallika Basak, phD, biträdande professor vid The Center for Vital Longevity, University of Texas i Dallas, förklarar.

“När forskare använder videospel som ett verktyg för kognitiv förbättring antar de att spelprestanda förlitar sig på specifik kognitiv / hjärnfunktion, men det finns lite bevis som etablerar en sådan koppling. (…) Sådan förenkling har allvarliga konsekvenser för forskningen om videospelsträning. Jag anser att vi måste undersöka de specifika hjärnkognitionsassocieringarna för olika genrer av videospel innan vi talar om träningens potentiella inverkan på en viss genre av videospel.”

Färdighetsträning med spel

Detta är slutsatsen från resultatet av forskningen. Det visar att det finns uppenbara skillnader i resultatet av att spela spel. Vissa är bättre lämpade för att förbättra minnesuppgifter och perceptuella hastighetsuppgifter. Medan actionspel, å andra sidan, stimulerade mer känslomässigt. Detta är fördelaktigt för andra kliniska populationer som patienter med humörstörningar. Studien publiceras i tidskriften Restorative Neurology and Neuroscience och  ämnena i forskningen var vuxna med liten eller ingen tidigare erfarenhet av att spela spel.

Gamification design

I den här andan, för att få spelmekanismerna mer integrerade i arbetsprocessen måste du fortfarande anpassa “spelplanen” till vilka färdigheter du vill träna. Gamification design är ur detta perspektiv mer komplex än speldesign. Eftersom det förstnämnda är mer baserat på verklig action medan den senare är mer baserad på fiktion och berättande. Men båda handlar i grund och botten om att få poäng, nå nya nivåer, genom att framgångsrikt hantera olika typer av interaktioner.

Skriven av
LarsGoran Bostrom©

Författare till boken Learning Design in Practice for Everybody och utvecklare av  Storyteller for Business  och  SOE PublishingLab


Nya böcker från B-InteraQtive Publishing
Matresan genom Småland av LarsGöran Boström
Publiceras i inbunden tryckt version inom kort
En fransman i Stockholm 1844-45 av François Rouel
Tillgänglig som ebok och ljudbok. Inbunden tryckt version publiceras inom kort.

 

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab