För mer än ett år sedan publicerades fyra korta artiklar om innehållsmarknadsföring i en serie av fem på eLearningworld.eu. Den femte artikeln som skulle vara en utvärdering av effektiva innehållsmarknadsföringsverktyg och tjänster publicerades emellertid inte. Detta för att efter att ha undersökt och testat flera sådana tycktes ingen uppfylla våra förväntningar. I stället omvandlade vi våra kriterier för utvärderingen till praktiska tjänster som nu har lanserats. Den främsta av dessa tjänster är Interactive Stories som i vår kunskapsintensiva miljö tar den nödvändiga engagerande interaktiviteten med potentiella och befintliga kunder till nästa nivå.
Engagemang med dynamiskt innehåll
Den fjärde trenden som identifierades i artikelserien om innehållsmarknadsföring introducerar också denna tjänst. Den utgår från dynamiskt innehåll som anpassar sig individuellt till era kunder och innehåller interaktivitet som en inbjudan för intressenten på resan mot samarbeten och köp av dina tjänster och produkter. Konceptet gör att marknadsföringen går från en-vägs-kanal till engagemang, interaktion och medskapande. Med digital teknik är möjligheterna oändliga för innehållsmarknadsföraren med olika former av gamification, spel, personlig design, interaktiv video etc. Mervärdet för intressenten förutom ett ökat engagemang, kan vara rabatter eller andra personliga eller organisationella fördelar. Medan appen förutom engagerande mekanismer, främjar varumärket och utökar kunskapen om dina produkter och tjänster. Storyteller för Företag är här!
Designtänkande och 6iModel
6iModel som presenteras i boken “Learning Design in Practice for Everybody” av grundaren av eLearningworld, LarsGoran Bostrom, är i grunden ett designtänkande tillvägagångssätt med fokus på att förbättra projekt där kreativitet är drivkraften. Och den modellen är grunden för vår arbetsprocess förutom samarbetet med dig som kund. Vid sidan av interaktiv storytelling i appar eller interaktiva böcker innehåller Storyteller för Företag även mer “traditionella” innehållsmarknadsföringstjänster, här på elearningworld.se och .eu etc.
Interaktiv innehållsmarknadsföring
Trend 1 of 5 Collaborative Content Marketing
Trend 2 of 5 Design thinking to target people and their needs
Trend 3 of 5 Focus on long-term to find the right spots
Trend 4 of 5 Engagement with dynamic content
Trend 5 of 5 Interactive Content Marketing
Öppnar i ny tab