En forskningsstudie baserad på University of Michigan undersökningsprojekt “Monitoring the Future” som har pågått sedan 1975 visar att endast 16% av amerikanska tonåringar läste böcker utanför skolutbildningen, medan antalet på 70-talet var 60%. TV och film visar en liknande minskning av uppmärksamhet från tonåringar. Samtidigt som sociala medier för många har blivit ett beroende med potentiellt stora negativa psykologiska konsekvenser.
Uppgradera bokens format
Genomsnittet av tonåringars användning av sociala medier var sex timmar per dag 2016, år 2012 var det fyra timmar. Jean Twenge, professor i psykologi vid San Diego State University och en av författarna till studien, kommenterar på följande sätt enligt Sydney Morning Herald:
“Att läsa långa texter som böcker och tidskriftsartiklar är verkligen viktigt för att förstå komplexa idéer och för att utveckla kritiskt tänkande.”
Vår lösning för att uppgradera bokens format är interaQtive books som i stor utsträckning kopplar samman den välkända webb / appar-miljön för tonåringarna med fördelarna med boken som nämnts ovan av professorn. Olika former av interaktivitet som gamification är vägen för att få tonåringar att komma tillbaka till bokformatet igen. Läs mer om Storyteller PublishingLab här
Författad av
LarsGöran Boström©
Våra tjänster:
[image-caption-hover id=”2″]
Öppnar i ny tab