“Om historien lärdes ut i form av berättelser skulle den aldrig glömmas.” skrev Rudyard Kipling. I detta ljus ger digital teknologi goda förutsättningar till att engagera i korta videoklipp, poddcasts, artiklar, annat interaktivt innehåll, sociala medier, internet of things och spel. Ett lysande exempel på en inspirerande storytelling-kampanj är NIKEs Make it count-kampanj . Likväl, som författaren Nicholas Denmore skriver “Saker som är värda att berätta – tar tid”, ett varumärkes story kan med dessa tänkvärda ord också finna sin väg till bokens form. I synnerhet då ett videoklipp eller ett social media post ganska snart kommer att glömmas bort, en bok är mer beständig.
Din story
Att berätta din story med dina egna ord är ett sätt att göra dig och ditt varumärke till originalkällan för ditt företags memoarer, entreprenörskap, värderingar, livsstil och framtidsvision etc. En sådan källa måste andra medier ta hänsyn till och relatera till när de skriver om ditt företag och varumärke, därtill inspirerar det dem även att skriva om dig. Men viktigast är ändå att det bygger en djupare och mer beständig relation med din publik och det fungerar även som en plattform för mer engagemang med ditt varumärke. Bra berättande är verkligen det som får världen att röra sig i berättarens önskade riktning. För att använda regissören till de ursprungliga StarWars-filmerna, George Lucas, ord: “En specialeffekt utan en story är ganska tråkig.”
Författaren
Vem är då den som är bäst lämpad att skriva ditt företags story? Det skulle kunna vara medarbetare som skriver om deras erfarenheter, grundarens åsikter och vision, eller varför inte en kollaborativ process där alla på företaget kan skriva kanske på en Wiki som sedan kan redigeras till en bok. Varför inte engagera dina kunder och resten av din publik också i ett sådant projekt? B-InteraQtive Publishing har också författare med expertis som täcker många ämnesfält och olika språk tillgängliga för att lyfta din story till högre mark. Du finner mer information om våra tjänster här.
Författad av
LarsGöran Boström©