Övertyga – Så optimerar du kommunikationen enligt ny forskning

Övertyga – Så optimerar du kommunikationen enligt ny forskning

Övertyga – Så optimerar du kommunikationen enligt ny forskningText eller video? Lycklig eller sorglig historia? Så optimerar du kommunikationen enligt ny forskning. Många kommer att ha det intuitiva svaret att ett videoklipp i allmänhet skulle göra mycket mer för att övertyga människor än en text. Men ny forskning från MIT visar att videoklipp “bara har en blygsamt större inverkan”. Fokus för forskningsprojektet låg på att forskarna genomförde ett experiment om politisk desinformation som involverade 7609 amerikaner. Där studien är inriktad på trovärdighet och att övertyga i vår tid av falska nyheter.  Chloe Wittenberg, huvudförfattare till studien, förklarar

“Tekniska framsteg har skapat nya möjligheter för människor att skapa videofilmer med falska nyheter, men vi vet fortfarande förvånansvärt lite om hur individer bearbetar politisk video kontra text. Innan vi kan identifiera strategier för att bekämpa spridningen av deepfakes måste vi först besvara dessa mer grundläggande frågor om videons roll för att politiskt övertyga.”

Så optimerar du kommunikationen

Men tänk om vi överför detta resultat till affärskommunikation, slutsatsen är ju att det inte finns något magiskt medieformat som optimerar kommunikationen. Då blir en mediemix vägen framåt. Den andra reflektionen är att innehållet fortfarande är kung, det är där kärnan i var budskapets kraft att övertyga finns. I denna anda fokuserar ny forskning från East China Normal University på hur framgångsrikt berättande kan synkronisera hjärnaktivitet. Forskningsresultatet visar nämligen att en lycklig historia ökar känslor av närhet och synkroniserar hjärnaktivitet mellan mottagaren och avsändaren.

Lycklig eller sorglig historia

Detta innebär att en positiv lycklig historia i allmänhet är mer övertygande än en negativ sorglig historia. I affärskommunikation är detta goda nyheter. Eftersom den främst är inriktad på information om företagets produkter, tjänster, vision och organisation, som ju vill framställa i positiv dager. Men det ger mycket mer huvudvärk för producenten av falska nyheter eftersom dessa mest fokuserar på att slå ner på politiska motståndare. Men tyvärr är det så att, förutom de som helt enkelt inte vet eller inte bryr sig, verkar handen vid spridandet av falska nyheter, alltför ofta mycket snabbare än sinnet. Med andra ord börjar synkroniseringen av hjärnaktiviteten alltför sent.

Skriven av
LarsGöran Boström©

Författare till boken Learning Design in Practice for Everybody och utvecklare av  Storyteller for Business  och  SOE PublishingLab

Interaktivitet i böcker från B-InteraQtive Publishing