Datorbaserade verktyg som övervinner naturliga hinder i lärprocessen 2

Datorn kan också, använd på rätt sätt, avhjälpa naturliga hinder i den traditionella klassrums- undervisningen. Utöver att visualisera och underlätta aktivitet integrerar även de datorbaserade verktygen den traditionella klassrumsundervisningen med den datorbaserade. Kommunikationsforskaren James E. Grunig hävdar att följande variabler avgör om en grupp åhörare aktiveras eller inte i en …

Datorbaserade verktyg som övervinner naturliga hinder i lärprocessen

En dator är konstruerad med den mänskliga hjärnan som förebild. Med ett sensoriskt system som är en sämre version av människans sinnen. Ett databehandlingssystem (RAM-minnet) som ofta kan vara en kraftfullare informationsprocessor än människans arbetsminne, en hårddisk som motsvarar människans långtidsminne. Dessa likheter och datorns systematik gör den även till …

NML: Den kreativa generationen & den semantiska webben

I tidigare eLearningworldartiklar NML-generationens (New Millennium Learners) egenskaper beskrivits med deras roll som webbens infödingar och förutsättningarna för kreativitet i fokus. I denna artikel kommer trådarna att dras ihop och avslutas med ett framtidsscenario utifrån Tim Berners-Lees vision om den semantiska webben, webb 2.0. Tim Berners-Lee är forskaren som i …

Tre generationer digitala läromedel

Användaren tar kommandot i den tredje generationens digitala läromedel. Fjärran är de dagar då programmerarnas välde rådde med kreativa tekniska lösningar, medan innehåll och användarvänlighet ofta var åsidosatt. Längre tillbaka i tiden, innan IT-boomen, utgick det elektroniska lärandet från inspelade ljudband från vilka den studerande skulle härma det som sades …