Kategori: <span>Teknologi och industri 4.0</span>

Kategori: Teknologi och industri 4.0

Dator i undervisningen: En kritisk analys Del 2

Skoldagen är slut och datorerna följer med eleverna hem, likväl fyller den ingen direkt funktion för hemuppgifterna. Det är dock uppgörelsens tid, alla påhopp, alla konflikter under skoldagen får sin fortsättning på webben. De som är särskilt utsatta, mobbningsoffren, som tidigare ofta hade en fristad i sitt hem, är nu …

Dator i undervisningen: En kritisk analys

Klassrummet vilar i dvala. Effektiviteten för lärande närmar sig nollpunkten. Alla elever har visserligen sin egen dator, men framme vid katedern presenterar läraren ämnet efter gammeldags metodik. Datorn ska ändå vara på efter rektorns och dennes överordnades påbud. Eftersom kommunen har köpt in dator till alla elever så måste de …

Yttre Motivation Del 6: Hur lärare kan motivera eLearners

Vägen till att bli en effektiv eLearner betyder att man skaffar sig förmåga att använda teknologi till sin egen fördel bland annat i form av att skapa en egen personlig lärmiljö. Det är bland annat här som de generationsskillnader kommer in i bilden som antyddes i denna artikelseries första del. …

Yttre Motivation Del 5: Hur lärare kan motivera eLearners

Följande fyra komponenter utgör en god grund för hur lärare kan motivera eLearners. De har utkristalliserats efter en analys av ett antal studier som baseras på eLearners erfarenhet av onlinelärande. Trots betydande skillnaderna i jämförelse med traditionell utbildning så är läraren en mycket viktig del i lärandet enligt de tillfrågade. …

Nya medier för lärande Del 1

Bloggar, wikis och podcasts fungerar som en utmärkt bro mellan det interaktiva lärandet och den traditionella klassrumsundervisningen. Redovisa hemuppgifter, projektrapportering och bygga ämnesrelaterade kunskapsbanker är några användningsområden. Samtidigt som de studerande ges möjlighet att kommentera varandras arbete liksom få kommentarer från läraren under arbetets gång. Med denna bakgrund utgör dessa …

Grundläggande om konsten att skapa interaktiva kurser del 2

Ett interaktiverande kursmaterial bör i grunden vara intuitivt förståeligt. En studerande som besöker kursmodulen för första gången ska således inte behöva läsa någon användarmanual för att kunna orientera sig bland verktyg och innehåll. Detta är ett mål som likväl inte alltid är så enkelt att uppnå. De följande tre metoderna …

Hjärnans och datateknologins sekel Del 7: Språket

Webben är idag det främsta kommunikationsmedlet för kontakter över gränserna. Språkliga murar som skulle kunna vara ett hinder forceras med bildspråk och därtill engelska, den nya tidens lingua franca. Denna utveckling blottlägger ett flertal språkliga gap, både kvalitetsmässiga, generationsrelaterade samt oviljan att lära främmande språk vid sidan av engelskan. Engelskan …

Hjärnans och datateknologins sekel Del 3: Hjärngym

Arbetsminne innebär förmågan att hålla information aktuell under kort tid och det krävs också för att kunna kontrollera sin koncentration. Detta är en förmåga man kan träna upp. För alltfler blir det uppenbart att inte bara kroppen utan även hjärnan måste hållas i form för att fungera. Experiment på vuxna …

Hjärnans och datateknologins sekel Del 1: Introduktion

”Jag tror att 2000-talet kommer att bli hjärnans sekel.” Professor Patrick Aebischer, EPFL Både USA och EU har den senaste tiden lanserat storstilade mångåriga projekt i syfte att kartlägga hjärnans funktioner och hur dessa arbetar tillsammans. Särskilt i EU:s initiativ är informations- och kommunikationsteknologi (IKT) ett viktigt verktyg i forskningen. Målet …