Kategori: <span>Teknologi och industri 4.0</span>

Kategori: Teknologi och industri 4.0

Målsättning: Att 1% av befolkningen har kunskaper om AI

Succéen i Finland med en grundläggande onlinekurs om vad du kan göra med AI och hur du kan börja utveckla AI-applikationer kommer nu till Sverige. 1% av Finlands befolkning har hittills avslutat kursen. Som har utvecklats av Helsingfors universitet och teknikutvecklaren Reaktor. Kunskaper om AI – utmaningen I denna anda, …

Livslångt Individanpassat Lärande bekämpar teknologisk arbetslöshet

Personanpassat Lärande Termen inkluderar EdTech (teknologi för lärande) som kan skräddarsy lektioner och övningsuppgifter till studerande. Detta för att kunna anpassa utbildningen till den studerandes personliga inlärningsstil med fokus på dennes styrkor och svagheter. Detta ger möjligheten att förädla personlig talang och på rätt nivå träna svaga punkter. I ett …

Internet of Things – fördelar och problem

Webben kopplade samman människor, nu håller the internet of things på att göra samma sak med maskinerna. Denna utveckling har blivit en trend med starka övertoner i medierna, men vad handlar det egentligen om? Gérald Santucci, Chef för Knowledge Sharing Unit vid Europeiska Kommissionens Direktorat för Kommunikationsnätverk skrev 2011: “När …

Den intressantaste aspekten av e-böcker

Nej, den intressantaste aspekten av e-böcker är inte att man kan gå omkring med ett helt bibliotek i fickan, som vissa skriver högtravande om, utan det är istället upplevelsen och möjligheten till effektiv design till lärande. Författarna till The Horizon Report 2011 Edition skriver: “The most interesting aspect of electronic books, however, is …

Gamifiering och lärande – utvecklar testning Del 2

Fräsch kunskap har i de flesta fall ett bäst-före-datum. I det nya seklet ligger detta ofta mycket närmare i tid än förut. Samhällig förändring som tog decennier under de senaste seklerna tar nu år och ibland månader. Trots detta fokuserar fortfarande skolsystemet på att distribuera och mäta kunskap. Detta är …

SMF 4.0 Kompetenscenter – På vägen till Industri 4.0

eLearningworld Weekly Review Framåtskridandet för Industri 4.0 är beroende av utvecklingen av olika teknologier, visar en rapport som är finansierad av den tyska regeringen. Rapporten bekräftar också att små och medelstora företag är en avgörande kraftkälla för innovation inom Industri 4.0. Likväl, SMFer har inte de resurser i jämförelse med …

Den 4e Industriella Revolutionen: Om Artificiell Empati och Eftersläpande regeringar

eLearningworld Weekly Review Vid seminariet “The Transformation of Tomorrow” under Davos 2016 diskuterades den fjärde industriella revolutionen. Som historisk bakgrund kan den första industriella revolutionen dateras till runt 1784 med ångkraft, vattenkraft, mekanisk produktion, den andra industriella revolutionen till runt 1870 med arbetsdelning, elektricitet och massproduktion, medan den tredje kan …

Internet of Things förändrar Tillverkningsprocessen, är utbildning näst i tur?

eLearningworld Weekly Review Tyskland har tagit ledningen i den fjärde Industriella Revolutionen som är en gemensam term som inkluderar automatisering, datautbyte och tillverkningsteknologier. Denna datorisering av tillverkning är en del av Internet of Things-utvecklingen där allt ifrån mindre apparater till maskiner är uppkopplade för användarens bekvämlighet och med dataanalys för …

Frugal Innovation för att förbättra lärande

Vad är de främsta fördelarna med lärande teknologier? Engagemang kommer vissa att svara, andra skulle säga effektivitet som (inkluderar anpassning till individuella lärstilar), och därtill andra som skulle hävda mobilitet, hur som helst, för att använda endast ett ord, så kanske förenkling beskriver fördelarna bäst. Och att denna förenkling på …

Lärande i ett interaktivt museum: Ett besök i Warszawa Rising Museum

I den senaste artikeln om modern matematikundervisning och maker-rörelsen skrev jag bl a om det grekiska företaget Museotechnikis prisvinnande projekt: Museofabber. Projektet har som mål att öppna upp museum för att göra det möjligt för skolor att skriva ut 3D-artefakter av de historiska objekt som finns i deras samlingar. I …